Gå til innhold

trykk "nedover"


Gjest monjam

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for tre uker siden, og har fremdeles en følelse av at noe "trykker nedover", akkurat som om det er mer som vil ut... Kan det være livmora som ikke er kommet på plass enda? Det er mer ubehagelig enn smertefullt, men jeg klarer ikke å være på beina noe særlig lenge før jeg må sette meg ned. Jeg gjør knipeøvelser mange ganger hver dag (hvor lenge bør man forresten fortsette med det?), men må innrømme at jeg ikke gjorde det den første uka. Jeg sprakk nemlig svært mye, og det føltes ubehagelig å bevege meg "der nede" pga stingene.

Når kan jeg forresten begynne å trene magen litt? (Igjen spør jeg pga stingene i underlivet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Den nedtrykksfølelsen du beskriver er ikke så uvanlig. Ofte skyldes det at fremre livmorvegg har seget litt ned, noe som absolutt blir bedre etter en stund med knipeøvelser. Hele underlivet har jo vært gjennom en stor påkjenning, så man blir ofte litt mørbanka. Hvis det er sånn at du ikke kan stå lenge på beina før du må sette deg, lurer jeg litt på hva det kan komme av. Er det fordi du føler at det presser sånn nedover? Hvis så er tilfelle, synes jeg du skal ta kontakt med din lege for å få en ekstra sjekk. Det er ikke vanskelig å finne ut om livmoren har trukket seg godt sammen. Skulle det mot formodning være rester igjen i livmore, ville du blødd en del. Du ville sansynligvis også fått det man kaller "stinkende renselse", kanskje feber og smerter i tillegg.

Du bør ikke ta skikkelige mageøvelser før det har gått ca 6 uker etter fødsel. Knipeøvelser er tilstrekkelig. Du kan også ligge på ryggen, løfte bekkenet og knipe rumpemuskulatur, bekkenbunnsmuskulatur, og vil nok oppleve at det også tar litt på magemusklene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...