Gå til innhold

Testing..

Anbefalte innlegg

sex1365380429

Hei!

Lurer på et par ting..

I høst, etter å ha vært på nesten 2 mnds sommerferie rundt om i Europa bestilte jeg time hos lege for bl.a. ta en "just-in-case"-sjekk for kjønnsykdommer da jeg ved et tilfelle hadde ubskyttet sex.

Jeg ble derfor noe forundret da jeg var hos legen min og han sa at det ikke var nødvendig å ta noen tester fordi jeg ikke hadde merket noen symptomer eller hadde fått noe ubehag i ettertid. Er det sant??

Er ikke det tilnærmet grov uforstand i tjensten?

Et annet spørsmål; for 1 års tid siden leste jeg om at det var et sykehus i Norge som kun trengte urinprøve får å sjekke om man har klamydia. Hvor er det? Er jo absolutt å foretrekke fremfor det vanlige ubehagelige "nål i urinrøret"-testen:-)

Og et tredje spørsmål. Har lest at det finnes leger som er tilsluttet en slags humor-legeforening. At de tror humor hjelper mot mye. Det er jeg enig i. Finnes det en oversikt over hvor de legene finnes? Vil jo da på bakgrunn av bla. første spørsmål bytte fastlege, samt det at en humor-lege hadde vært interessant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84537-testing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg når det gjelder ditt første spørsmål. Fravær av symptomer er ingen garanti for at du ikke har fått infeksjon ved tilfeldig sex. Det finnes enkelte infeksjoner som overføres ved sex som kan opptre uten symptomer, eløler som kan ta lang tid før symptomene melder seg. Infeksjoner uten symptomer kan eventuelt også overføres fra deg ved neste korsvei. Hvis jeg hadde en pasient som fortalte det du fortalte her ville jeg tatt prøve til både HIV, hepatitt B, Chlamydia, og evt. herpes.

Du har helt rett også vedrørende chlamydia test. Det er nå innført nye testsystemer ved en rekke mikrobiologiske laboratorier som utfører testen på urinprøver. Den skal være like god som på prøver tatt med pensel fra urinrøret. Og uten tvil slipper du smerter og ubehageligheter ved prøvetaking. Men det er et poeng at laboratoriene bruker forskjellige testsystemer, og din lege er sikkert orientert omhva som er tilfelle ved det laboratoriet som han/hun sender prøvene til.

Jeg kan ikke svare med sikkerhet på ditt tredje spørsmål. Jeg erindrer om at jeg har hørt noe om det men vet ikke noe konkret. Jeg anbefaler at du ringer til Den norske lægeforeningen og spør om de vet noe mer om det, evt. om det finnes medlemsliste.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84537-testing/#findComment-457759
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...