Gå til innhold

NHD --bruk og effekt av medisin


uffamei

Anbefalte innlegg

Til NHD,håper at du igjen kan hjelpe meg;viser forøvrig til tidligere innlegg her.

Status er nå:vært skikkelig syk

med oppkast/diare i uken som er gått.Fortsatt løs i magen.

Er blitt enig med legen om å fortsette samme dose OrfirilLong-totalt 900mg/døgn,og Seroxat 20mg.Syns jeg har hatt det ganske bra med denne doseringen;men svinger nok noe fortsatt(ifølge psykologen mest mellom voksen/barnlig)-er også utstyrt med masse følelser,som ofte kommer til utrykk i terapitimene.Har forøvrig fått ros for god jobbing med meg selv(tar mye av nattesøvnen-he,he),er stort sett mer rolig og rasjonell.

For et par uker siden hadde legen,psyk.og jeg møte for å drøfte min videre situasjon.Som jeg tidl. har nevnt,vil psyk. at jeg kunne starte nedtrappingav medik. for å se hvordan jeg ble da.Ønsker det/ønsker det ikke;hvorfor ta bort noe som virker???Sa også det;er nok redd for å slippe disse "krykkene",og jeg har så vanskelig for å ta VALG;vil bestemme sjøl samtidig som andre og har noe de syns de skulle ha sagt......

Menn så er det det at jeg føler meg tom,sliten,deprimert;og har en demning inni meg som truer med å briste...

Så mitt spørsmål er:kan Seroxat miste effekt etter flere års bruk?(7år)

Hvilke annet AD er i så fall å anbefale??

HVA er forskjellene på de ulike AD??

Seksuallivet lider veldig,men det kan gjerne vel så mye skyldes sykdom som medisiner??!

Ble et langt nattinnlegg,håper du forstår hva jeg mener.

PS

Har psoriasis under fotbladene,ganske bra nå,skal derfor starte med aktiv sykmeld. i januar-03.Skal derfor ikke sep.Orfiril foreløpig.

Ikke tatt serumspeil siden måling viste 313.

DS

PÅ for hånd takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for tilbakemelding.

Jeg har stor forståelse for ditt syn om at en ikke skal ta vekk noe som har virket. Alt for mange som har brukt opp år på unødvendige tilbakefall.

Seroxat _kan_ som andre AD gi en noe svakere effekt etter lang tids bruk. Det hender at en må øke dosen for å få samme effekt.

Som du skriver, er det vanskelig å vite sikkert om dårlig sex-lyst skyldes medisinen eller sykdommen.

Om du av andre grunner skal skifte AD, kan det være fristende å prøve en annen type medisin som ikke har samme negative effekt på sex-livet. Alle SSRI-ene + Efexor er likeverdige mht sex-bivirkninger. Da gjenstår en med Aurorix, Edronax og Nefadar. Sistnevnte er kanskje den som ligner mest på SSRI uten å ha disse bivirkningene.

I tillegg finnes Tolvon og Remeron. Disse gir oftere vektøkning enn andre AD, og siden dette også er tilfelle med Orfiril, er kanskje ikke kombinasjonen så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...