Gå til innhold

Jeg har spiral og lurer på.....


Gjest sandra2

Anbefalte innlegg

Gjest sandra2

......hvor lenge etter innsatt kobberspiral er det vanlig å blø "i hytt og pine" utenfor syklus? Jeg har fått tilbake mensen etter fødsel for 4 1/2 måned siden. Fikk innsatt spiral for litt over 2 måneder siden, og har siden da hatt ganske mye blødninger. De er ikke kraftige, bare småblødninger og en del brun utflod. Ikke smerter.

Hvor sikker er spiralen?

Og så et spørsmål om tråden til spiralen: ved innsettelse sa legen at det var mulig at denne måtte etterklippes da det var mulig at min partner kunne stikke seg på den. Dette skjedde og jeg var tilbake. Da sa legen at han hadde klippet den meget kort, og det var mulig at den ville forsvinne litt oppover, men at dette ikke ville bli noe problem ved fjerning. Men nå har jeg hørt fra annet hold (ikke faglig), at man skal selv passe på at tråden ikke forsvinner, og hvis den gjør det må man kontakte lege med en gang. Stemmer dette, eller stemmer det min lege sa?

Takknemlig for svar!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vanlig at man skal ha slike problemer så lenge etter innsetting, så jeg synes at du skal få en sjekk av underlivet.

Spiralen er 98% sikker, dvs 2 av 100 kvinner med spiral vil bli gravide i løpet av et år.

Ved å kjenne på tråden kan du sjekke at spiralen er på plass. Hvis tråden er klippet meget kort kan det være vanskelig for deg å sjekke det. Du kan altså ikke gjøre noe for at tråden ikke forsvinner. Her vet man jo at tråden er kort og at det kan være vanskelig å sjekke spiralen. Er man usikker, kan man ved ultralyd se at spiralen er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...