Gå til innhold

p-piller og andre medisiner

Anbefalte innlegg

HEI

Jeg har fått behandling med betablokkere for en antatt hyperthyreot tilstand med arytmi. Jeg antar at jeg kanskje også må spise noe for grunnlidelsen etterhvert. Egentlig hadde jeg tenkt å bli gravid snart, men det er vel ikke så lurt nå? Derfor lurer jeg på om det er greit å kombinere p-piller med disse andre medisinene. Hovr lenge er det forresten vanlig å spise slike tabletter med hyperthyreose og når kan jeg gjøre meg forhåpninger om å kunne bli gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8463-p-piller-og-andre-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til dippen. Hyperthyreose med såpass strerke symptomer som du har må behandles ferdig før eventuell graviditet. Hos unge mennesker er det vanligst å behandle enten med radioaktiv jod som "slår ut kjertelen", eller med kirurgi. tablettbehandling med Neo-mercazol, en cellegift, brukes oftest hos litt eldre. Etter en behandling for høyt stoffskifte, må man oftest bruke thyroxin for å hindre for lavt stoffskifte. Stoffskiftet bør være helt normalt før du prøver å bli gravid; litt avhengig av ventetid på sykehuset bør du nok regne 1-2 år totalt. P-piller skal ikke brukes om du skal ha kirurgisk behandling. Snakk med legen din om dette, kanskje er en spiral, eller evt. kondombruk det beste for deg i "ventetiden".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...