Gå til innhold

Kviser hos voksne

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 33 år som det siste halvannet året plutselig har begynt å få store kviser. Det er spesielt på haken/kjevepartiet. Nå er jeg passe desperat etter å bli kvitt problemet, for det er ikke en liten kvise i ny og ne det er snakk om, men store (ofte fler på en gang), skjemmende kviser som er godt synlige. Noen av de kommer ikke helt ut heller og blir liggende under huden.

Jeg har prøvd mye for selv å bli kvitt problemet. Har kjøpt krem reseptfritt på apoteket, vært hos hudpleier og renset huden grundig, vært flink til å rense selv, kjøpt div. produkter på Vita osv. Ingenting har hjulpet noe særlig.

Jeg syns dette er så rart også fordi jeg har aldri tidligere vært nevneværdig plaget med kviser, ikke engang i de verste tenårene. Kunne jo få en og annen kvise nå og da, men det kan ikke sammenlignes med hvordan det er nå. Etter at dette startet har jeg hatt noen få perioder hvor jeg har vært helt fin. Puster da lettet ut og tror det er over, men så har det bare kommet tilbake med større styrke.

Har nå blitt så nedfor og lei av dette at jeg var hos legen i forrige uke og der fikk jeg resept på tabletter - tetracyclin. Fikk en kur på 14 dager, men har lest at skal de ha noe særlig effekt bør man minst bruke de 1 mnd. tid. Er det noen som evt. har noen erfaringer med det? Fikk også et liniment - Dalacin som jeg smører på morgen og kveld. Har jo bare brukt dette noen dager enda, så det er vel for tidlig å si om det har hatt noen effekt enda.

Men hvis dette heller ikke hjelper, hva gjør jeg da? Jeg orker ikke ha det slik lenger. Jeg merker at jeg nesten ikke gleder meg til sosiale sammenkomster o.l. lenger for kvisene ødelegger og hemmer meg så mye. Også jeg som egentlig er en veldig blid og sosial person...det er trist syns jeg. Jeg vet selvsagt at det finns langt verre ting her i verden, men akkurat nå så føles dette utrolig belastende og går ut over hele selvbildet.

Har hørt av hudpleier at hvis man spesielt får kviser på hakepartiet så kan det tyde på dårlig tarmfunksjon. Fordi de avfallsstoffene kroppen skulle kvittet seg med gjennom tarmen, "tyter ut" gjennom huden isteden. Noen som har hørt det samme eller har erfaringer med det? Jeg har vært ganske slurvete med kostholdet de senere årene..mye jobbing til tider og kanskje litt lite søvn. Ser jo at det kan være en årsak her, men vet ikke. Kan det være at mye jobb, lite søvn og dårlig kosthold etter en stund plutselig kan slå ut sånn? Vet det ikke er noen "skjønnhetskur" akkurat, men...Føler at kroppen er full av "gift" - selv om jeg er i ok form sånn sett.Det er det som er så vanskelig; å finne akkurat hva det kommer av så man etterpå kan sette igang med behandlig som virker.Har søkt etter info på nettet, men mye er rettet mot kviser hos tenåringer - og ofte så vet man jo da hvorfor de kommer, pga. for mye androgene hormoner.

Har nå begynt å spise mye fiber knekkebrød og frukt. Drikker vann dagen lang, og startet med grønn te for noen dager siden da jeg har hørt at det skal virke rensende på "systemet". Ba også om å få ta blodprøve hos legen for å sjekke om dette kan ha noe å gjøre med stoffskifte, være noe hormonelt osv. Må nevne at kvisene kommer uavgengig av menstruasjonsyklusen.

Huff, dette ble en lang klagesang fra meg, men jeg vil sette stor pris på å få høre om andre har lignende erfaringer som meg, hva som evt. kan gjøres om ikke kuren med tetracyclin virker, hva som kan være årsaker osv. Tenker spesielt på om det er andre voksne som har ikke tidligere har opplevd særlig med kviser, plutselig har fått det og hva årsaken kan være.

Ville bli veldig glad for alle slags råd og forslag. På forhånd tusen takk!

Hilsen en som håper å få ansiktet sitt tilbake igjen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84660-kviser-hos-voksne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...