iemanja Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei! Jeg er en jente som er allergisk mot frukt med kjerne. Hvis jeg spiser det, begynner jeg å klø forferdelig i halsen. Dette er en allergi som jeg har utviklet etterhvert. Jeg orker ikke tanken på å aldri spise epler mer i hele mitt liv, så jeg tar allergitabletter og spiser i vei...Dumt av meg???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84665-allergi-mot-frukt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Kjære iemanja Grunnen til at du klør i halsen når du spiser rå frukt (steinfrukter) er nok at du er allergisk for bjørkepollen. En meget høy andel av bjørkepollenallergikerne reagerer på en rekke rå frukter og grønnsaker, oftest eple, pære, selleri, gulrot, og kiwi, men også en rekke andre. Reaksjonene er i de aller fleste tilfeller ufarlig, men kan være svært ubehagelige. Det er ikke farlig eller dumt av deg å prøve deg litt frem. Det er ganske vanlig å tåle noen eplesorter, men ikke andre. Det kan også hjelpe å skrelle eplene. Hvis det hjelper deg å ta allergitabletter så er det for såvidt OK, men du bør ikke overskride dosen på 1 tablett om dagen (eventuelt 2 ved sterke reaksjoner og i pollensesongen - litt avhengig av hvilke tabletter du tar). Og det er ikke slik at du må unngå alle rå frukter og grønnsaker, du kan bare prøve deg frem og finne ut av hva du tåler best. Vær oppmerksom på at plagene bare gjelder rå frukt og grønnsaker, etter oppvarming tåles de godt så eplekake stekt i ovn skulle ikke være noe problem, heller ikke gulrotkake. Men du trenger kanskje hjelp til å skrelle epler, poteter og gulrøtter? Mange klør forferdelig på hendene når de håndterer rå frukt og grønnsaker, også poteter. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84665-allergi-mot-frukt/#findComment-461991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.