Gå til innhold

mononucleose

Anbefalte innlegg

Gjest pussien

Jeg er en jente på 23 år som mest sannsynlig har fått

monoucleose/kyssesyken, svaret kommer i neste uke. Og jeg lurer på hvor smittsomt det er? og hvor lenge jeg evnt. er smittsom?.

og hva med samleie?

hvor lenge jeg må holde meg unna alkohol? tenker på julebord osv.

Og tilslutt er det farlig å bli gravid mens en har kyssesyke?

Er det farlig/skadelig å gå på penicillin hvis det er kyssesyken? anbefaler du/dere at jeg begynner på penicillin mens jeg venter på blodprøvesvarene? fordi mandlene mine er 3 dobbel så stor + med hvitt/gult belegg.

CRP 60-70.?

Er meget takknemelig for svar, fordi jeg er så usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8467-mononucleose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei pussien

Jeg har selv hatt kyssesyken, og vet hvor vondt det er, og hvor syk man blir i voksen alder. Jeg måtte på sykehuset, og få veske i blodet fordi jeg ikke klarte å spise eller drikke. Der ble jeg i 6 dager før jeg kunne ta til meg mat på egenhånd. Jeg kunne heller ikke snakke skikkelig eller puste skikkelig siden mandlene var blitt så hovne.

Du bør holde deg i ro, ligge i sengen, prøv å ta til deg mest mulig å drikke. Alkohol bør du holde deg unna til du får svar på evt blodprøver, er det kyssesyken du har, så vil den mest sannsynlig påvirke leveren og milten din. De vil hovne opp.

Kyssesyken er meget smittsom, så du bør heller ikke kysse på kjæresten din, ikke dele brusflaske med noen, heller ikke bestikk. Man er smittsom ganske lenge, men jeg vet ikke hvor lenge, spør legen din.

Samleie skal ikke være noe problem, det må du jo kjenne selv om du orker. Det med gravditet vet jeg ikke noe om. Men det går an å ta en telefon ned til legekontoret å høre.

Ønsker deg god bedring.

Klemmer

Tromsjente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8467-mononucleose/#findComment-40195
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til pussien. Kyssesyken er en virus-infeksjon som får alt lymfevev til å hovne opp; mandler, kjertler, lever og milt. Den regnes som mye mindre smittsom enn vanlige forkjølelser. trolig er du mest smittsom i ukene før du ble syk, og sålenge kjertelhevelsen og feber vedvarer. Synes absolutt du skal vente med å bli gravid til sykdommen er over, og kreftene har kommet tilbake. Regner med at legen din har utelukket streptokokk-halsinfeksjon, om han har det, vil ikke penicillin hjelpe deg. Du skal holde deg unna alkohol sålenge du er slapp og leverprøvene er forhøyede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8467-mononucleose/#findComment-40633
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...