Gå til innhold

er det noe galt?


maiken2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har født 2 barn og satt inn hormonspiral etter begge to etter anbefaling av min faste lege da jeg har hatt endometriose.Sist gang jeg hadde hormonspiralen levonova hadde jeg ingen blødninger.Jeg satt inn denne for nøyaktig et år siden.Den siste måneden nå har jeg mer eller mindre blødd i ett.Periodevis lite og mye.Jeg har periodevis smerter/ubehag i maven spesielt nede på høyre side.Jeg er generelt veldig trett om dagen.Er det noen fare for at jeg kan være gravid utenfor livmoren?

Da jeg var på kontroll i mai-måned slet de litt for å finne spiralen men syntes de så den til slutt.

Er det andre ting som kan gå galt ved bruk av Levonova?

Kan symptomene variere fra gang til gang man setter inn denne?

Kan det være endometriosen min som vender tilbake?

Jeg blir veldig glad for et svar da jeg er litt bekymret.

Må ellers takke for en veldig fin "spalte".

Med vennlig hilsen tobarnsmor 26 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis blødningene endrer seg med Levonova bør man tenke på om man kan være gravid, også gravid utenfor livmoren. Ta en graviditetstest, og hvis den er negativ, er det veldig liten fare for graviditet (også utenfor livmoren). En blødning kan også skyldes betennelse i livmoren (endometritt), så det beste er å få det sjekket.

Det er ikke så mange kvinner som har hatt to hormonspiraler opplagt and så vår erfaring er ikke så stor at vi vet om det samme blødningsmønster gjentar seg. Du har dessuten hatt en fødsel innimellom, det kan også forandre forholdene.

Det er stor risiko for at endometriosen kommer tilbake, vi har ikke sikre holdepunkter for at hormonspiralen kan forebygge.

Levonova har få bivirkninger utover det med uregelmessige blødninger. I enkelte tilfeller kan den virke inn på humøret.

Det er kostbart å få hormonspiral, men det er mulig du skulle ha en pause og evt bruke p-piller i pausen? Snakk med legen om det, evt få henvisning til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...