Gjest æsj Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Hei Jeg har atopisk eksem, og har hatt det siden jeg var liten. Klør ofte på henden og får litt stygge klø sår. Bruker Locoid mot dette, og hjelper sånn passe. Men nå den siste uken har jeg fått blemmer på hendene. Det begynner som en "vannblemme" lignende sak, så sprekker de og blir stygge åpne sår. De klør litt også, men mest før de sprekker. Nå har jeg så mye på fingrene, og noen av de er så fulle av sår at jeg knapt klarer å bøye fingeren. Den ene fingeren har også blitt ganske så hoven. Det kan se ut som om det har gått betennelse i såret. Hva kan dette komme av? Det stopper ikke heller. Det kommer nye blemmer hele tiden. Bør jeg gå til legen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8479-blemmer-p%C3%A5-hendenehjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Kjære deg æsj Ja, du bør gå til legen. Du har helt sikkert fått betennelse i eksemet og kanskje du må ha antibiotika. Det du kan gjøre selv er å bruke desinfiserende bad for hendene dine, enten bad med Kaliumpermanganat 5 % som du blander i en balje til en passende saftfarge og sitter med hendene nedi minst 1/4 time, gjerne morgen og aften. Du kan også bade hendene i grønnsåpevann - du får medisinsk grønnsåpe på apoteket. Det finnes også kortisonkremer som inneholder desinfiserende stoffer - snakk med legen om det. Slike håndbad kan være nyttig for deg å bruke i relativt gode perioder også rent forebyggende - f.eks. 1 - 2 ganger i uken. Du kan også få en desinfiserende løsning som du kan bruke som omslag på hendene - snakk med legen din om det også. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8479-blemmer-p%C3%A5-hendenehjelp/#findComment-40367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.