Gå til innhold

Røntgen hos tannlegen


Gjest tok jeg igår

Anbefalte innlegg

Gjest tok jeg igår

Jeg var hos tannlegen igår. Hun tok røntgenbilder. Sa at det gjorde ingenting. Kunne til og med tatt de uten blyforkle - jeg er gravid i 35 uke . Lest nå innlegg under her at noen ikke anbefaler røntgen i det hele tatt under svangerskapet. Hva stemmer ???? Blir litt utolig av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannlegen min tok ikke røntgen da de så at jeg var gravid.

De har da også hatt som praksis å ta røntgen bare annethvert år, og neste gang jeg skal dit er jeg sikkert ikke gravid.

Men jeg tror likevel ikke du har noen grunn til å være bekymret. De tar jo bare røntgen av munnen, så strålene er langt unna barnet. I tillegg tar det jo veldig kort tid.

Skader oppstår ikke så raskt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julyred

Heisann! Jeg var hos tannlege på tirsdag. Han spurte om jeg var i ferd med å befolke verden, og da jeg svarte "joda", skreik han ut "KAN JEG FÅ ET BLYFORKLE HER!!!?????" Holdt på å dette av stolen....Iallefall; han spurte meg hvor langt jeg var på vei, og jeg svarte 3,5 mnd. Da fikk jeg på meg forkle. Kan det være slik at det bare er de første månedene når utviklingen går som raskest at det er nødvendig å beskytte? Tannlegen din visste sikkert hva h*n gjorde. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

De som til daglig jobber med røntgen pleier å si at du får mer radioaktiv stråling i deg om du flyr fra Trondheim til Oslo enn om du tar røntgen i forb. med et tannlegebesøk. Det er altså ingen grunn til at du skal uroe deg. De som sier at man ikke bør ta røntgen i det hele tatt, er kanskje de samme som mener at man bør holde seg helt unna alt som kan være skadelig i et svangerskap. Sånn sett er det adskillig farligere, statistisk sett, å kjøre bil eller å oppholde seg i røykfylte rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...