Gjest dom Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Hei. De siste 3 årene har magen reagert på noen matvarer med melk i, men ikke alle. Spiser jeg ferdigkjøpt sjokoladepudding og vaniljesaus, grøt, hvit saus, pizza med mye ost på, kakao ol., reagerer magen med plutselig "romling", diarè og litt kvalme. Diarèen kommer omtrent umiddelbart etter måltidet, og kan vare i 2-4 omganger. Av og til er jeg så dårlig i magen at jeg må slappe av for å komme til "hektene" igjen. Sjokoladepudding og vaniljesaus har jeg bare spist i besøk hos andre, da jeg ikke kjøper dette selv, og det var derfor litt pinlig da jeg oppdaget at jeg reagerte på dette. Jeg reagerer ikke på sjokolade, og den inneholder jo melk. Min tante sier hun også reagerer på enkelte melkeprodukter i perioder, men det er først nå i en alder av 50 år at hun har merket dette. Det er ingen andre i familien som har matvareallergi. Jeg har fått diagnosen Gilberts syndrom, men har ikke hatt høy bilurubin på noen år. Drikker ikke melk lenger, og er svært forsiktig med melkeprodukter, men er usikker på om det egentlig er melk som er problemet. Gruer meg til julehøytiden, da jeg alltid er hos foreldrene mine. Mor synes det er stas å lage god mat, men vi bruker ikke å ha så mye kaker. Middagene er likevel så pass mektige (pinnekjøtt), og magen reagerer selv om jeg spiser lite. Har ikke tørt å fortelle dette til mine foreldre, bla. fordi far er så opptatt av sykdommer ol. - Orker ikke oppstyret som kommer i kjølvannet av viten om eventuelle problemer. Drikker brus til slike middager, i steden for vin/øl, bare i protest mot far (han er alkoholiker). Brus er en dårlig kombinasjon, og magen reagerer også på dette. Hva kan dette være? Hva kan jeg gjøre? MÅ jeg gå til lege for dette? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8485-matallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest susa Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Jeg trodde først at det kunne være melkeallergi du beskrev, men da jeg leste videre ble jeg i tvil. Jeg blir dårlig i magen av melkeprodukter, utenom sjokolade. Jeg begynte å kutte ut ost, vanlig melk, vaniljesaus, is, etc. Drikker laktoseredusert melk og er helt fin i maven. Dette hjalp for meg. Du kan jo prøve det først, men hvis det ikke hjelper så burde du nok kontakte lege. Har du hørt om cøliaki? Les om dette, kanskje det har noen pekepinn til deg. Ellers lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8485-matallergi/#findComment-40323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Til dom. Gilbert syndrom gir oftest ingen fordøyelses-plager, men en rekke av plagene du nevner kan være betinget i galleveis-problemer, med håndtering av fett. Det høres ikke ut som mat-ALLERGI du har, men eventuelt mat-intoleranse. Det finnes ikke gode tester for dette; kun melk og gluten kan testes mer noenlunde sikkert resultat. Ofte må en faktisk, som deg, være "detektiv" selv. Dette vanskeliggjøres selvsagt om du hele tiden må ta sosiale hensyn. Det bør også utelukkes at du har syre-problem i magen, endel reseptfrie medisiner hjelper godt. Regelmessig fibertilskudd, f.eks Vi-siblin iblandet 1 glass Biola-melk morgen og kveld hjelper mange til en mer regelmessig fordøyelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8485-matallergi/#findComment-40636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.