Gå til innhold

migrene, differensialdiagnostikk....

Anbefalte innlegg

I forbindelse med et migreneanfall (hvis det var det det var) er jeg nå henvist til CT av legen min.

Anfallet skilte seg forsåvidt ikke ut fra tidligere anfall, men det var svært kraftig, mye aurasymptomer og ekstremt mye oppkast.

Det pussige var at en del nevrologiske symptomer har vedvart. Dette dreier seg om sensoriske (subtile) forstyrrelser i ansiktet, i venstre hånd, særlig tommelen samt rykninger i venstre øye. jeg har fremdelses disse symtpmene samt en lett hodepine nå 8 dager etter anfallet.

Jeg føler meg uopplagt og småkvalm.

Jeg har aldri før vært usikker på at jeg faktisk har hatt migrene, men denne gangen har det vært annerledes og jeg ønsker å finne ut hvorvidt det er grunn til mistenke en annen diagnose.

Har hatt lav blodprosent (nå ca.11,8) og jernmangel siden fødsel for 2,5 år siden (pga. spiral), jeg er ca. 15 kg overvektig, har tidligere brukt p-piller, og har hatt migrene siden sen barneskolealder.

når jeg leser i bøker om nevrologi ser jeg at TIA er en viktig differensialdiagnose til det jeg har opplevd, men også ulike tumorer m.m

jeg vet det ikke er lett å svare på dette, men kan det hende at jeg denne gangen ikke hadde et migreneanfall med aura, men at jeg evt. har hatt et TIA eller noe annet, og hva med epilepsi.?

hadde vært fint å vite litt mer, for det blir 4 uker til CT, og et CT vil jo kankje ikke kunne avsløre et TIA.

Kan det tenkes at min "anemi" kan være årskaen til det som har skjedd?

bekymret kvinne, 27 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84912-migrene-differensialdiagnostikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg si at hemoglobin-verdien din ikke er SÅ lav. Den er innenfor referanseområdet.

Når det gjelder TIA (trans-ischemisk attack) vil symptomene etter dette vanligvis forsvinne relativt fort.

Synes du skal kontakte legen din igjen og spørre om det lar seg gjøre å fremskynde undersøkelsen, siden du fortsatt er så dårlig.

God bedring

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ved et TIA anfall skal alle symptomer være borte i løpet av 24 timer.

En hjerne-svulst vil sjelden gi slike plager som du har hatt. Siden anfallet er så annerledes enn før, synes jeg det er rimelig med et bilde av hodet. Vanlige symptomer på eventuell svulst, er at hodepine og kvalme er værst om morgenen. Dersom plagene dine forværrer seg, synes jeg du kan kontakte legen din påny.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...