Gå til innhold

taushetsplikt, nevropsykologisk test? NHD/andre


hyperaktiv!!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært hos skolelege pågrunn av det venninner mener er et noe høyt aktivitetsnivå. jeg skader meg selv og har flere selvmordsforsøk bak meg, noe som kom frem under samtalen med legen. Jeg har aldri tidligere fått hjelp, jeg og foreldrene mine er enige om det. skolelegen ville sende en henvisning til barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk med tanke på noe han kallte nevrologisk psykologisk undersøkelse. Jeg nektet selvfølgelig siden jeg slett ikke trenger hjelp, men han ga meg et ultimatum hvis jeg ikke tar i mot time på BUP, kontakter han foreldrene mine. Kan han gjøre dette selv om jeg er over 16 år? jeg trodde leger hadde fullstendig taushetsplikt da? (Hvis ikke så hadde jeg aldri i verden møtt opp, til tross for helsesøsters store initiativ.) Hva godt vil det gjøre å kontakte foreldrene mine? Er det bare en god unnskyldning for å få sendt meg dit mot min vilje, eller hva er det han pønsker på? Kan noen også fortelle meg hva en slik undersøkelse går ut på? Jeg vet at jeg må sitte og svare på spørsmål i noen timer, men... hvilke? kan jeg vente til etter jeg blir atten? (om tre mnd og ti dager). hvis jeg venter så lenge kan han da i hvert fall ikke kontakte mine foreldre, men hva gjør han da hvis jeg nekter?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss Saigon

Så lenge du ikke er over 18 år så kan legen kontakte foreldrene dine. Selv om man er 18 år eller eldre kan legen kontakte pårørende når liv står i fare. Ellers har legen taushetsplikt.

Når du er 16 år skal legen snakke med deg og bli enig med deg før han kontakter foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Du burde da vitterlig tåle at han kontakter foreldrene dine om du har flere selvmordsforsøk bak deg. Herregud..bare vær glad til for at noen vil hjelpe deg!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøffelinøff

det er mange som tar slike undersøkelser, og den er ikke skummel.

du får ulike spørsmål, får fremvist bilder som du skal si hva du ser på osv.

ingen svarer helt likt på disse testene, og det er ikke slikt at det er noe fasitsvar.

det er mer for at en skal få en mer helhetlig bilde av tenkemåten din og hvordan du ser på omverdenen.

eks: hvis en person tolker mye seksuelt og skamfølelse ut av bilder og oppfatninger er det en mulighet for at personen kanskje har blitt seksuelt misbrukt e.l og da kan psykologen jobbe utfra dette og finne ut om det er tilfelle.

kanskje en annen person tolker mye angstbetont ut av spørsmål og bilder, og da er det en mulighet for at personen lider av angst.

grunnen til at legen sier dette til deg er fordi han er pliktet til å hjelpe deg.

det er ikke slik at de sitter med en forutinntatt mening om hva hvordadn du er eller ikke, testen er for å ta vekk og supplere oppfatninger de og du har av deg selv.

taushetsplikt går to veier: man bruter plikten hvis man gir vekk informasjon til andre uten ditt samtykke, men npr det står på liv og helse er helsepersonell forpliktet til å uttrykke bekymring til den instans som eventuelt kan hjelpe deg videre.

jeg synes det er dumt at du ikke innvier dine foreldre i dine problemer, det er faktisk livet ditt det står på.

det høres ikke som om du forstårhvor viktig det er for deg å få hjelp, men jeg lover deg at du kommer kun til å falle nedover hvis du ikke lar deg hjelpe.

forresten skal jeg selv ta en slik test, men jeg gleder meg kjempemye til å få en større innsikt i min egen tenkemåte og oppfattelsesevne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hadde livet mitt vært i fare så hadde jeg vel kanskje skjønt det, men det er det ikke. poenget er at selvmordsforsøkene er BAK

MEG! skjønner ikke hvorfor han skal kontakte foreldrene mine på grunn av det. (dessuten er de jo klar over at jeg har prøvd å tatt livet av meg før!) De sendte meg ikke til hjelp forrige gang så hva får han til å tro at de skal gjøre det nå? har han rett til å si ifra hvis liv ikke står på spill? og hva kommer han til å gjøre hvis foreldrene mine ikke gjør noe? kan han virkelig bruke tvang bare for å få diagnostisert meg som bipolar? er det noen som har noen ideer til hva jeg kan si for å få han til å forstå at jeg faktisk har kontroll?

oppgitt jeg nå. (og aldri så lite redd da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turbolator

ja, hadde livet mitt vært i fare så hadde jeg vel kanskje skjønt det, men det er det ikke. poenget er at selvmordsforsøkene er BAK

MEG! skjønner ikke hvorfor han skal kontakte foreldrene mine på grunn av det. (dessuten er de jo klar over at jeg har prøvd å tatt livet av meg før!) De sendte meg ikke til hjelp forrige gang så hva får han til å tro at de skal gjøre det nå? har han rett til å si ifra hvis liv ikke står på spill? og hva kommer han til å gjøre hvis foreldrene mine ikke gjør noe? kan han virkelig bruke tvang bare for å få diagnostisert meg som bipolar? er det noen som har noen ideer til hva jeg kan si for å få han til å forstå at jeg faktisk har kontroll?

oppgitt jeg nå. (og aldri så lite redd da...)

er du sikker på at du ikke egentlig bare er glad til for at du skal få hjelp osv, men "spiller" sint fordi det er litt småtabu å innrømme psykiske problemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er du sikker på at du ikke egentlig bare er glad til for at du skal få hjelp osv, men "spiller" sint fordi det er litt småtabu å innrømme psykiske problemer....

jeg er ikke dum! jeg skjønner at andre oppfatter livet mitt som problemfyllt, men det er helt normalt for meg å skade meg selv! hvorfor kan ikke andre hjelpe meg når jeg føler jeg har problemer i stedet for å innbille meg at jeg ikke har kontroll nå som jeg har det så bra? jeg tror ikke jeg hadde gjort det så bra på skola nå, hvis jeg ikke hadde hatt kontroll på noe som har foregått i fem år... jeg er tross alt vant til det!!!!!!!!!!!

er det virkelig ingen andre som føler at selvskading er HELT normalt?

man kan vel ha et godt liv selv om man gjør det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Så lenge det ikke er overhengende selvmordsfare kan han ikke bryte taushetsplikten. I forhold til taushetsplikten, har du rettigheter som en voksen fra 16 år.

2. Det vil være svært lurt av deg å følge legens råd. Det er vel bedre å få hjelp enn å ha det jævlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turbolator

jeg er ikke dum! jeg skjønner at andre oppfatter livet mitt som problemfyllt, men det er helt normalt for meg å skade meg selv! hvorfor kan ikke andre hjelpe meg når jeg føler jeg har problemer i stedet for å innbille meg at jeg ikke har kontroll nå som jeg har det så bra? jeg tror ikke jeg hadde gjort det så bra på skola nå, hvis jeg ikke hadde hatt kontroll på noe som har foregått i fem år... jeg er tross alt vant til det!!!!!!!!!!!

er det virkelig ingen andre som føler at selvskading er HELT normalt?

man kan vel ha et godt liv selv om man gjør det vel?

å, snakker du om selvskading nå plutselig. skjær i vei du. who fucking cares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, snakker du om selvskading nå plutselig. skjær i vei du. who fucking cares.

det er det som har vært litt tema uansett da... spørsmålet var kan en lege bryte taushetsplikten så lenge jeg ikke har tenkt til å ta selvmord, men skader meg selv! jeg ser ikke på det som et problem, han gjør det... skjønner du tankegangen min?

ja, jeg har virkelig ikke tenkt til å bry meg om at andre mener jeg ikke skal skjære, men det er godt å vite at du er på min side! :-) TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det som har vært litt tema uansett da... spørsmålet var kan en lege bryte taushetsplikten så lenge jeg ikke har tenkt til å ta selvmord, men skader meg selv! jeg ser ikke på det som et problem, han gjør det... skjønner du tankegangen min?

ja, jeg har virkelig ikke tenkt til å bry meg om at andre mener jeg ikke skal skjære, men det er godt å vite at du er på min side! :-) TAKK!

Det er kjempevondt og vanskelig for andre å se eller høre noen de kjenner skader seg. Det vil være dårlig gjort av deg å nekte behandling, når du har avslørt dette for dem.... Man lever ikke bare for seg selv, man har sine medmennesker å tenke på...

Du trenger ikke ha det konstant jævlig hele tiden selv om du får help for psyk.prob. Jeg får hjelp selv, men jeg har det ofte veldig godt i perioder. Ingen prøver å trekke meg ned for det.

vennlig hilsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...