Gå til innhold

glemsom

Anbefalte innlegg

Gjest mambogirl

Jeg har alltid hatt "klisterhjerne".Opp gjennom årene er det svært få ting som har havnet i "glemmeboken".Men nå begynner jeg å bli alvorlig bekymret! Ting som jeg MÅ huske , er glemt iløpet av få minutter.Glemmer å sende med matpakke og div. ytterklær til ungene når de kjøres i barnehagen.Ting på jobben som jeg tenker jeg må gjøre når jeg er ferdig med det jeg holder på med glemmes.I butikken glemmer jeg hva jeg skulle handle...osv osv. Slik har jeg aldri hatt det før, og dette bekymrer meg veldig!! Jeg er forøvrig 28 år og det er vel for tidlig til at glemsomheten kommer med alderen...? kan det være tegn på at det er noe galt med hjernen eller er dette "naturlig" og en filofax er den eneste rette "medisin"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8505-glemsom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hukommelsen er spesielt følsom for hvordan du tenker om deg selv. Prøv følgende eksperiment: Neste gang du ikke husker f.eks. et navn, så ikke si "det har jeg glemt" men si heller, "jeg husker det ikke nå, men jeg kommer helt sikkert på det". Til din forbløffelse vil du ganske sikkert huske det likevel etter en liten stund! Problemet er at hvis du er redd for at du ikke husker noe, så forårsaker det at du ikke husker. Heldigvis er det lett å "lure" seg selv, så hvis du sier inni deg at "jeg har klisterhjerne, og dette kommer jeg til å huske" - så kommer du til å huske det! Sier du derimot til deg selv at "jeg har kanskje blitt glemsk og kommer til å glemme dette" - så glemmer du det garantert !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8505-glemsom/#findComment-40423
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Mambogirl. Trolig er det ikke noe i veien med hjernen din, annet at den har altfor mye å tenke på, altfor mange timer i døgnet. Slitenhet, stress, og også depresjon er vanlige årsaker til konsentrasjonsvansker og glemsomhet. Søvnproblemer vil øke problemet. Bruk gjerne Filofax, men prøv å slette endel av alle de stressende , og kanskje unødvendige avtalene som står nedskrevet der. Du har trolig brukt mange måneder på å bli sliten, like lang tid trengs for å få overskudd tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8505-glemsom/#findComment-40644
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...