Gjest Engesteliga Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Takk for svar lenger nede vedr. tumursuspekt i ventstre lunge (kvinne 36 år). Jeg har som du selv antok gjennomført en bronscopi av lungene. Men legene klarte ikke å få tatt en vevsprøve som var god nok. Så jeg har blitt anbefalt en operasjon siden jeg har røkt i 20 år, samt at det er mye kreft i familien. Jeg har fremdeles mange ubesvarte spørsmål, og er noe frustrert fordi jeg aldri får snakket med samme lege på sykehuset her, samt at journalen min aldri er oppdatert.. Så jeg spør deg - er en lungeoperasjon en stor operasjon? Svulsten er 2,5 cm. Hvor lenge må jeg ligge på sykehuset? Hvor lenge er det sannsynlig at jeg ikke kan jobbe? Jeg føler meg egentlig ganske frisk, men kjenner at all ventingen går utover min mentale helse. Kan jeg selv gjøre noe for å sette fortgang i sakene? Ultralyd av vitale organger i abdomen samt CT vider ikke noe galt bortsett fra svulsten i thorax. Men jeg er redd, og spørsmålene er mange. Er det noe annet sted jeg kan henvende meg? Jeg har selvfølgelig sluttet å røyke. Er klar over at innlegget muligens er preget av min egen forvirring...På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8511-svulst-i-lungen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 At du er nervøs og engstelig før en evt lungekreftoperasjon, kan jeg godt forstå. Det å ha lite kunnskap om det man skal igjennom, er vel noe av det verste. Jeg skal derfor prøve å lose deg igjennom dine spørsmål så godt jeg kan. Generelt sett er en lungekreftoperasjon stor. Det avhenger selvsagt litt av hvor svulsten sitter, for øvrig. Det kan av og til holde med å fjerne en bitte liten del av lungen, mens det andre ganger hender man må fjerne hele lungen. Når man skal gå igang med en operasjon, hender det at man ikke helt vet utfallet før man altså har åpnet og sett hvordan svulsten ligger an til det tilliggende vev, om den har spredt seg utover i vevet eller om den er helt avgrenset. Man kan også finne at det ikke går an å operere hele svulsten ut. Vanligvis går man inn på siden og operasjonssnittet går frem mot brystet og bakover mot ryggraden. Under operasjonen blir ribbena holdt til side slik at kirurgen kommer til i lungene. For å hindre indre blødninger, blir det lagt inn dren (slanger) for å drenere ut dette overflødige blodet. Disse drenene ( 2 stk) blir vanligvis fjernet etter få dager. Sengeleiet er kort, man må ut av sengen allerede samme dag, i alle fall stå ved siden av sengen med hjelp av fysioterapeut eller sykepleier. Men pasientene trenger mye smertestillende den første tiden, nettopp fordi ribbena har fått hard medfart og fordi lungene ligger i en sekk (pleurahinnen) som er svært sensitiv mht smerter. Min erfaring etter operasjonene er at pasientene er godt smertelindret, men ikke så helt lite stive og anspent. Du skal være så smertelindret at du trekker pusten fullt inn/ut uten grimaser. At du puster godt, er nemlig meget viktig. Sykehusoppholdet varierer fra sykehus til sykehus, det vanligste er vel 1 uke, men noen bruker 1-2 uker. Sykemeldingen kan vare opptil 3 mndr. Det er selvsagt avhengig av hvaslags jobb du har, men tunge løft skal ikke gjøres før legen tillater det. Du bør kontakte det sykehus du evt skal opereres på. Ta kontakt med oversykepleier ved kirurgisk avdeling og spør hvor lang ventetid man regner. Deretter kontakter du avdelingen og ber om å få snakke med kirurgen som skal foreta inngrepet. Det pleier alltid være informasjon fra kirurg og anestesilege (narkoselege) før slike operasjoner. Du kan også lese mer om lungekreft ved å klikke her http://www.doktoronline.no/pub/articles/cancer/300004.html. Hvis du fortsatt har spørsmål, vet du hvor du finner meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8511-svulst-i-lungen/#findComment-40230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.