Gå til innhold

Efexor/ Zyprexa - NHD


Bonni

Anbefalte innlegg

Min samboer har hatt schizofreni i rundt 14 år. Han har prøvd det aller meste på medisinfronten(nevroleptika), uten at dette har virket særlig positivt på hans symptomer. Han mestrer som regel symptomene, men legges inn på psyk. avd. opptil flere ganger i året.

Han sliter mye med depresjon, og det er en av grunnene til at han pr. dd. er innlagt.

Han går nå på 40 mg Zyprexa i døgnet. Dosen ble trappet opp i sommer. På denne tiden i fjor tok han kun 15 mg. Det ser ikke ut til at

doseøkningen har hatt særlig effekt, bortsett fra at han sover mer og noe bedre.

Pga. depresjonene har han tidligere prøvd SSRI (Cipramil), men så

ble det sånn at den virket helt motsatt av det den skulle, så den ble seponert.

Ved denne innleggelsen har legene prøvd ut Efexor på ham. Jeg hadde tro på at det skulle virke bedre, ettersom SNRI også virker på noradrenalin-opptaket

og følgelig kan hjelpe på pasienter som ikke har nytte av SSRI.

Vi håpet begge at dette skulle lette litt på symptomene. Han fikk

(etter hva jeg husker) 75 mg to ganger daglig.

Nå er han tilbakeført frå en sub-akutt til akuttavd. ettersom han fikk mye symptomer. Efexor ble seponert med øyeblikkelig virkning.

Jeg fikk litt dårlig samvittighet, ettersom jeg, av egen erfaring, vet at Zyprexa fungerer dårlig sammen med antidepressiva (tok selv 12,5 mg Zyprexa og 30 mg Seroxat og skjønte fort ar dette var en dårlig "cocktail". Dette er forenlig med preparatomtalene til både Zyprexa og Seroxat i Felleskatalogen.)

Det han, og jeg, lurer på, er om det kan være han fikk en slags "forgiftning" av kombinasjonen Zyprexa/ Efexor? Kan det være lurt

å trappe ned Zyprexa igjen siden det tilsynelatende ikke har hatt noen effekt på psykosene?

Har selv prøvd Zeldox en periode før sommeren. Var veldig fornøyd med den (80 mg x 2) og leste at den, som det eneste nyere antipsykotikum

har en spesifikk antidepressiv og angstreduserende virkning. Jeg måtte slutte med den, fordi jeg fikk for høye prolaktin-verdier.

Kan Zeldox være et alternativ for samboeren min?

Har du i det hele tatt noen råd du kan gi i en situasjon som er vanskelig både for meg og samboeren min?

På forhånd TUSEN TAKK fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er spesielt vanskelig å gi råd når noen allerede er under lagvarig behandling av spesialister.

De andre spesialistene har års erfaring med nettopp dette tifellet. Jeg har et lite brev.

Siden han bruker Zyprexa 40 mg (som jeg aldri har opplevd at noen har brukt), antar jeg at dette er så spesielt at jeg ikke kan gjøre annet enn å avstå fra svar.

Beklager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...