Gå til innhold

NHD: Smertestillende og Cipramil (?)


Musubi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har startet med 20mg. Cipramil nå, og relativt tidlig i behandlingen, men tror jeg har fått kjenne noen av bivirkningene (øm kjeve, og en utrolig smertefull hodepine).

Det jeg lurer på, er, om denne hodepinen bare var et engangstilfelle, eller, hvis den kommer tilbake i samme styrke, kan jeg da ta smertestillende a la Paracet / Pinex?

Smerten minte meg mer om migrene-anfall jeg hadde som 10-åring enn normal hodepine, så det er totalt utelukket for meg å måtte ha slike hodesmerter uten noen form for smertestillende.

Så, hvis det er bivirkning, hvor lenge kan disse hodepinene vare? Og i såfall, kan jeg ta Paracet/Pinex eller noe annet?

Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Heisann

Jeg spurte min lege om noe lignende ved et tidligere tilfelle og fikk da til svar at jeg kunne ta smertestillende så lenge det var kun for forbigående smerter. Dvs. ikke bruk smertestillende fast sammen med Cipramil. Det går fint å bruke dersom du har en forbigående hodepine.

Ved spørsmål om bivirkning så fikk jeg til svar at dette skulle normalt stabilisere seg etter 2-3 ukers behandling. Dersom jeg fortsatt slet med bivirninger så måtte vi forsøke et nytt SSRi.

Håper dette var til litt hjelp i hvert fall.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg spurte min lege om noe lignende ved et tidligere tilfelle og fikk da til svar at jeg kunne ta smertestillende så lenge det var kun for forbigående smerter. Dvs. ikke bruk smertestillende fast sammen med Cipramil. Det går fint å bruke dersom du har en forbigående hodepine.

Ved spørsmål om bivirkning så fikk jeg til svar at dette skulle normalt stabilisere seg etter 2-3 ukers behandling. Dersom jeg fortsatt slet med bivirninger så måtte vi forsøke et nytt SSRi.

Håper dette var til litt hjelp i hvert fall.

Lykke til.

Takker for svar. Jeg vil jo ikke "ta sjangsen" og så evt. gjøre noe galt. Det skal da også sies at hvis jeg får sånn hodepine pånytt, så vil jeg ha muligheten til å ta en tablett mot den smerten. Hvilket det ser ut som at jeg kan hvis det skjer i morgen f.eks.

Uansett, jeg skal ringe min lege og fortelle om dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizann!!!

Jeg tar 40mg cipramil daglig og har gjort det i noen måneder. Jeg tror ikke du har noe å frykte med å ta tabletter.Jeg er en jente på 17 og tar PINEX/PARACET nesten daglig..atpåtil tar jeg naproxen, valerina dag, valerina natt av og til...jeg lever fortsatt så da tror jeg ikke det er så farlig om du tar litt pinex eller paracet..

håper det går bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg vil jo ikke "ta sjangsen" og så evt. gjøre noe galt. Det skal da også sies at hvis jeg får sånn hodepine pånytt, så vil jeg ha muligheten til å ta en tablett mot den smerten. Hvilket det ser ut som at jeg kan hvis det skjer i morgen f.eks.

Uansett, jeg skal ringe min lege og fortelle om dette. :)

Bare ta smertestillende du! Det er bedre å slippe smerten enn å bli dårlig pga den. Om du så må ta det i en uke, så er det bare en uke, og det går bra.

Smertestillende som permanent løsning er derimot en dårlig løsning.

Selv så har jeg en del kroniske smerter. Ikke så kraftige som dine riktignok. Men jeg har lært pusteøvelser og noe som jeg kaller 'selv-suggesjon' som hjelper meg mye. Jeg pyster dypt og rolig, mens jeg lukker øynene, og gjentar et ord for meg selv langsomt og regelmessig. (Selv så bruker jeg ordet 'rolig')Blir en mellomting av selvhypnose og meditasjon kanskje. har prøvd meg fram. Det er veldig effektivt. Hjelper på ganske sterke smerter hos meg.

Kanskje verdt et forsøk for andre også. Dette hjalp meg også da jeg hadde tendens til anfall av panikkangst på nattestid en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta de fleste smertestillende med Cipramil, men husk at Cipramil svekker kodein(tilhører morfingruppen)effekten sterkt. Paralginforte funka bare som paracet på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...