Gå til innhold

Redd for nærhet og sex


lei2

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette ikke har noe direkte med seksualitet å gjøre, men jeg prøver likevel. Saken er den at jeg er redd for nærhet og sex. Jeg er en jente på 18, som har vært sammen med min nåværende kjæreste i to år. I begynnelsen koste vi oss mye sammen og var seksuelle (selv om vi aldri lå med hverandre), men nå har jeg begynt å miste interessen for det helt og når han tar på meg blir jeg livredd og begynner å gråte. Jeg føler meg helt hjelpesløs og kontrollert. Jeg ble tvunget til samleie for et par år siden av en mann og han truet med å ta livet sitt hvis jeg ikke ga han seksuell nytelse. Nå tenker jeg bare på det og klarer ikke å nyte noe lenger. Er så redd. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Nå er jeg på tynn is, men at du har et ubearbeidet traume er vel nærliggende å tro....

Noe sier meg at å investere noen kroner i en psykolog kunne vært vel anvendte penger. Alternativt kan du snakke med legen din. Grunfeld svarer mange her, så han har sikkert synspunkter om en dag eller to. Og du kan jo også legge innlegget inn på Psykiatri-forumet og se om NHD har noen kommentarer.

Hvorvidt du har vært utsatt for noe straffbart er ennå et moment, men som jeg ikke er kompetent til å uttale meg om.

Men du er bare 18 år. Ikke la din seksualitet bli styrt/ødelagt på denne måten. Kontakt hjelpeapparatet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig trist og skremmende tema. Jeg vil tro det ville bli mye bedre for deg om du tok kontakt med støtteaparater i nærheten. Hva med helsesøster (på skolen, f.eks. Om du går skole), eller legen din? Eller psykolog?

Du er enda ung, og kanskje vil du få det hele på avstand med tid. Men det vil sikkert ta langt kortere tid om du får hjelp, og slitter å slite med dette alene.

Jeg vil råde deg til iallefall la kjæresten din få del i hva du sliter med. Å dele ting er langt lettere, enn å sitte alene med sorgen. Fortell ham alt som det er, gjerne i et brev, om du føler du uttrykker deg bedre der. Kanskje kan dere takle sorgen alene, kanskje trenger du mer profesjonell støtte.

Jeg ønsker deg all lykke til videre.

En varmende klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Du trenger et fortandig menneske å snakke ut med, ikke en gang, men mange ganger, for å gjenoppleve og bearbeide det vonde du har opplevd. Etter hvert vil du merke at du får opplevelsen mer på avstand, ikke at du glemmer det, men at det betyr mindre for deg, skremmer deg mindre.

Bli dessuten sint på han, tenk aggresivt på denne mannen, bli rent ut sagt forbannet på han, la ditt sinne og raseri går ut over det at han misbrukte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...