pusejenta Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 jeg skriver en særoppgave om alkoholisme! om dere har noen synspunkter kan dere værsåsnill å komme med dem?? tusen tusen hjertelig takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8527-kan-noen-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Synspunkter, hva mener du egentlig? Kan alltids skrive NOE... Hvilket syn jeg har på alkoholisme? Jeg mener det er en sykdom, en psykisk sådan. Trur at den overdrevne bruken av alkohol blir en måte å takle diverse vanskelige ting på. Trur at alkoholisme står i nær relasjon til spiseforstyrrelser. Hva blir egentlig forskjellen? Hive innpå mat uten kontroll, kanskje til man spyr..., eller pøse innpå med drikke? Begge deler, trur jeg, er et forsøk på å fortrenge virkeligheten. Overføre følelser til noe annet, som ikke blir like skummelt. Trur der ligger mange fordommer rundt om i de tusen hjem, om alkoholikere. Jeg trur at man har veldig lett for å se på dem som sløve mennesker, og overflatiske mennesker. Men kanskje er overflatiske det siste de er! (Men jeg kjenner ingen personlig, så jeg VEIT egentlig ingenting) Alle har vi noen laster, strategier for å mestre hverdagen på. Hos noen tar disse helt overhånd, og styrer hele ens liv. Har du sett opp plan for hvilke punkt du skal ha med i oppgava di? Som hva er alkoholisme Hvorfor oppstår det? Hva fører det til, for enkeltpersoner, og for samfunnet? Hva kan gjøres for å forebygge? Nei, herlighet, nå skriver jeg altfor mye her jeg. Synest i alle fall du har valgt et veldig interessant tema for oppgåva di. Fikk lyst å skrive ei slik selv, men det er jo litt for seint for meg nå da *s* Tipper at du ikke blei særlig mye klokere av dette her da men... Var det mer sånn "biologiske ting" du var ute etter? Lykke til i alle fall Klemmer fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8527-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-40220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnebarn av alkoholiker Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Jeg kan ikke si så veldig mye om alkoholisme, men dette vet jeg: Morfaren min var aloholiker. Han døde da jeg var 2 år så jeg husker ingenting av dette, men moren min har fortalt litt. Han drakk fordi han ville fortrenge det han hadde opplevd i krigen og fordi han var veldig syk. Alkoholisme er en arvelig "sykdom". Det vil ikke si at barn av alkoholikere blir det, men at de er mer utsatt for å bli det. Moren til samboeren min er alkoholiker. Vi besøkte henne i sommer, (hun bor på en annen kant av landet), og hun var veldig opptatt av å dra på puben så fort hun fikk en sjans. Samboeren min er adoptert, men har kontakt med sin biologiske mor. Det er hun som er alkoholiker. Det var blant annet på grunn av alkoholproblemet hennes at samboeren min ble adoptert bort. Alkoholikere tenker noen ganger mere på å få tak i alkohol og å drikke det enn de tenker på resten av familien. Her i byen hvor jeg bor har vi en "orginal". Han er en gammel alkoholiker, men han er et geni og kan snakke 7 forskjellige språk. Alkoholikere er ikke dumme, akkurat som Villanda sier. De får bare ikke vist hva de duger til siden de allerede er blitt stemplet av oss "perfekte" som ikke drikker for mye. Det er mange alkoholikere som er kjempekoselige. Jeg har prata med denne "orginalen" som går under navnet Finmaleren, og han er kjempekoselig og han vet hva han prater om. Han har til og med skrivd bok om livet sitt. Kanskje den er noe for deg å lese siden du skal skrive om dette? Jeg vet ikke hva boka heter, men han som skrev den kaller seg Finmaleren. Jeg tror at det er det navnet han brukte på boka. Spør på biblioteket eller i en bokhandel. Dette blei litt langt, men jeg håper det hjalp litt. Lykke til og si i fra hvordan det gikk med oppgaven din. Hilsen...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8527-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-40317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Til pusejenta. Du kan jo gjøre noen søk, usikker på om doktoronline har tema-artikler om emnet. Et vesentlig spørsmål å diskutere, er om en liten gjennomsnittsøkning av alkohol-konsum i samfunnet gjør at uforholdsvis mange med vansker av ulik sort ikke klarer å begrense bruken, og blir alkoholikere. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8527-kan-noen-hjelpe-meg/#findComment-40671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.