msg1365380432 Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Hei! jeg er en jente på 29. Min mann og jeg får til tider munnsår, innvendig i munnen. Det virker som de kommer vist vi er veldig trøtte og slitne en periode. Sårene er hvite rundt og et rødt lite "hull" i midten. Min mann har beskrevet de tidligere for en lege, som sa det var en afte, som igjen var et virus. De er svært vonde og får vi de på rette plassen kan det være smertefult å prate. Så til det som bekymrer mest. I går var det svært smertefult å tisse, og det virket som eg hadde et sår et sted. Min mann skjekket og bekreftet at der var det et sår som var veldig likt det vi får i munnen. Kan det ha smittet ved munnsex? kommer det igjen? finnes det medisiner for å fjerne det for godt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85273-munns%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frame23 Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Hei. Ut fra det du forteller virker det som blemer i munn kan være forårsaket av herpes 1. Dette viruset bæres av 70-90 % av den norske befolkning. Det som er lite kjent er at dette viruset kan spres til genitalia, dvs slå rot der selv om det er utenfor virusets preferanse område. 30 % av alle nye tilfeller av kjønsherpes er forårsaket av herpes 1. Ut fra dine symptomer som svie ved vannlatning samt blemmer/sår i genitalia, er det en mulighet for at dette skyldes herpes. Grunner som taler for herpes 1 og ikke herpes 2 er at dette sansynilg har smittet fra munn. Herpes 2 slår seg veldig sjeldent ned i munn, og hvis det gjør det er sansynlighten 0,01 % sjanse for et nytt utbrudd det første året. Siden dette har kommet og gått i munn tilsier dette herpes 1. Det er avgjørende for hvor mange nye utbrudd du får. En prøve fra blemmer ev. blodprøve som ser etter antistoffer, kan gi svar. Legen får rette meg hvis jeg tar feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85273-munns%C3%A5r/#findComment-463250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
msg1365380432 Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Hei. Ut fra det du forteller virker det som blemer i munn kan være forårsaket av herpes 1. Dette viruset bæres av 70-90 % av den norske befolkning. Det som er lite kjent er at dette viruset kan spres til genitalia, dvs slå rot der selv om det er utenfor virusets preferanse område. 30 % av alle nye tilfeller av kjønsherpes er forårsaket av herpes 1. Ut fra dine symptomer som svie ved vannlatning samt blemmer/sår i genitalia, er det en mulighet for at dette skyldes herpes. Grunner som taler for herpes 1 og ikke herpes 2 er at dette sansynilg har smittet fra munn. Herpes 2 slår seg veldig sjeldent ned i munn, og hvis det gjør det er sansynlighten 0,01 % sjanse for et nytt utbrudd det første året. Siden dette har kommet og gått i munn tilsier dette herpes 1. Det er avgjørende for hvor mange nye utbrudd du får. En prøve fra blemmer ev. blodprøve som ser etter antistoffer, kan gi svar. Legen får rette meg hvis jeg tar feil. Tror ikke dette er herpes. Har herpes utvendig på lepper. Det er blemmer, men innvendig i munnen er det rødt hovent sår med hvit ring rundt. Må evnt blodprøve tas når det er utbrudd? Har det noe hensikt/finnes det noe medisin? Hva er i tilfelle en afte som min mann har fått det bekrevet som tidligere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85273-munns%C3%A5r/#findComment-463567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg antar at legens diagnose var rett. Tar et lite forbehold, fordi man skal ikke stille noe skråsikker diagnose på et munnsår e.l. uten å ha sett det. Men afte som klinisk sykdom er vanligvis forårsaket ev coxsackievirus (et medlem av enterovgirus familien) eller en slektning av det echovirus. Det er ikke uvanlig at viruset kommer igjen når motstanden er edusert, hvilke kan være tilfelle ved fysisk og psykisk belastning. Egentlig forårsaker de små blemmer, som inneholder virus, og de små "hull" i midten er sannsynligvis et resultat at blemmen sprekker. Viruset frigjøres da og kan overføres til partner, både til munnregionen og ved oral sex også til genital slimhinnen. Egentlig er det ganske uskyldige infeksjoner som går over av seg selv. Ubehagelige konsekvenser kan oppstå når det kommer en bakteriell superinfeksjon, dvs. de små sår som forårsakes av virus smittes av bakterier som finnes i munn eller genitalia. Da kan det bli både rød og smertefull. Disse sekundære bakterieinfeksjoner kan man behandle med antibiotika, men desverre vi har ingen midler idag som er effektive mot disse virus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85273-munns%C3%A5r/#findComment-463839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.