Gå til innhold

NHD: Røntgen av hodet!?!


snufseguri

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden skal de ta røntgen av det stakkars lille, slitne hodet mitt??

Jeg lider bl.a. av depresjon, OCD, diverse sosiale fobier og ellers en del nervøse plager oppå der igjen. I tillegg har jeg voldsomme humørsvingninger, humøret snur i løpet av et sekund. Jeg kan bli sint helt uten grunn, og jeg risper meg når alt føles helt bånn. Plages også av øresus og piping i ørene. Høres nesten ut som musikk noen ganger, eller det er i hvertfall forskjellige toner.

Har hatt hallusinasjoner, har litt ennå, dvs. nå ser jeg "bare" demoner i tapetet på badet, mens jeg for noen uker siden så demoner overalt.

Men spørsmålet mitt er: Hva er grunnen til at de skal ta røntgen av hodet mitt? Hva er det de mistenker, eller hva er det de vil utelukke? Kan man ved å se på hjernen finne ut hva slags psyke/psykiske sykdommer en person har?

Legen og psykiateren min synes jeg er sunn og fornuftig som ikke tror på det rare jeg ser. Men jeg begynner faktisk å tvile litt. For det man ser er da virkelig?

I det siste har jeg blitt bare mer og mer deppa, og familien blir så skuffa når jeg forteller dem det. Det er uutholdelig for meg, jeg klarer snart ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir deg et generelt svar, siden jeg ikke kan vite hva legen din har tenkt da han henviste deg:

Det er ikke uvanlig at pasienter med psykiske lidelser henvises til CT-undersøkelse av hodet. Begrunnelsen for slik henvisning er som regel at man vil utelukke fysiske årsaker til symptomene. Det er altså vanligvis IKKE fordi man mistenker noe, men tvert imot for å utelukke.

CT av hodet kan ikke stille diagnosen "depresjon" eller "psykose" eller liknende, for psyken kan ikke sees med røntgen.

mvh

radiografen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K@nskjus

Gir deg et generelt svar, siden jeg ikke kan vite hva legen din har tenkt da han henviste deg:

Det er ikke uvanlig at pasienter med psykiske lidelser henvises til CT-undersøkelse av hodet. Begrunnelsen for slik henvisning er som regel at man vil utelukke fysiske årsaker til symptomene. Det er altså vanligvis IKKE fordi man mistenker noe, men tvert imot for å utelukke.

CT av hodet kan ikke stille diagnosen "depresjon" eller "psykose" eller liknende, for psyken kan ikke sees med røntgen.

mvh

radiografen

Jeg har vært kronisk syk med forskjellige plager samt angst og depresjon i flere år.

Jeg har vært sendt både til CT, MR og EEG. Resultatene viste ikke noe galt. Det synes jeg var trygt å få vite.

Legen min trodde heller ikke de ville finne noe, men han mente det var best, slik min situasjon utviklet seg, at det kunne utelukket en del ting ved å ta disse prøvene. Det betydde at han fikk hold for sin teori om at mine plager hadde andre årsaker. Og så kunne vi jobbe videre utifra det.

Tror du bare skal se positivt på det'jeg! Tenk på alle de som øsnker undersøkelser, men ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En sjelden gang kan slike symptomer skyldes en svulst eller noen andre svært sjeldne sykdommer.

Det er for å utelukke slike at en tar CT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang kan slike symptomer skyldes en svulst eller noen andre svært sjeldne sykdommer.

Det er for å utelukke slike at en tar CT.

Takk for svarene! :)

Huff, håper det ikke er en svulst, da! Grøss... Men jeg tviler på det. Legen min sa også at det var lite sannsynlig at de fant noe unormalt. Vet ikke helt hva som er best, jeg: at det er en fysisk årsak som gir meg alle disse psykiske problemene, eller at jeg rett og slett bare er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...