whattodo Skrevet 3. november 2000 Del Skrevet 3. november 2000 Heisann. Jeg er 25 år, hadde en fødsel for 6 år siden hvor jeg var plaget av bekkenløsning under svangerskapet. For to år siden ble jeg utsatt for en trafikkulykke, hvor jeg våknet etter et døgn på sykehus med så store smerter i rygg og hode at jeg var ubevegelig i rygg i ca fire dager før det begynte å lettne.Jeg var innlagt i en uke før jeg ble hjemsendt med fly(dette skjedde i Asia)og tok kontakt med min norske lege som gav meg videre morfinpreparater, som jeg sluttet med en uke senere.Diagnosen lød kraftig hjernrystelse og at nakke og rygg hadde fått seg kraftig medfart.(motorsykkelkræsj). Det ene kravebenet står lengre ut etterpå. Etter dette hadde jeg ca 2-3 månter før jeg fungerte normalt, selv om jeg i ettertid og faktisk frem til i dag kan ha store smerter i huden på bakhodet, frem mot kjevene og ned mot nakken. Jeg lever et forholdsvis aktivt liv men er preget av stort stress, og har i grunnen helt fra tenårene hatt ryggproblemer muskelært. Jeg er i tillegg veldig svai i korsryggen. Første gangen jeg fikk akutt smerte i korsryggen var ca.to mnd.etter ulykken og jeg trodde jeg hadde vert for aktiv for fort,og tok det dermed med ro noen dager og det gav seg. Jeg koblet ikke dette til f.eks lumbago, for "lynet slo ned" mens jeg bare hadde lent meg så vidt fremover(noen diameter i skrå for å nå en ting i min høyde)Neste gang det slo til var ikke før i sommer(1 1/2 år etter)under en flyttesjau. Jeg var en tur på legevakta og vakthavende slo fast at det var lumbago og jeg fikk inflamatoriehemmende middler.Problemet er at jeg i dag har slitt med det at det er mindre og mindre jeg kan foreta meg,har måttet kutte ut å ri, svømme særligt eller å gå langt f.eks. Nå kan jeg knapt sitte i en stol mer enn en time uten å få smerter,det kommer igjenn og igjenn og hva enn jeg gjør ser det ut til å bli verre. smertene er også ikke bare ved halebenet og langs korsryggen, men har brett seg langs med bekkene der det er vont å ta på og verker som bekkenløsning mye av tiden.(jeg har tidligere hatt fyseoterapi for betennelse her og er vel aldrig blitt helt bra, kanskje pga. min svaie korsrygg.)Etter ulykken gjennomgikk jeg MS-scanning og var hos en ergoterapaut, rønken ovs. uten at man fant noe galt. Jeg er ikke den som setter seg ned og blir oppgitt, og jeg har prøvd meg på mye og er ikke redd for smertene, men nå plages jeg så mye at det bremser seg selv og det som skremmer meg er i tilfellet det å bli ufør i min alder og jeg blir vel litt sint når jeg bremses på de mest dagligdagse ting. Er det flere jeg kan oppsøke(er student og alenemor=dårlig råd)? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt betennelsene i bekkenet? Hvilken trening for ryggen kan jeg prøve når jeg har "pøvd alt"?Kan lumbago forsvinne med tiden? Hva med bekkenløsning? Mye dette, men bildet er så sammensatt.Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8538-mer-enn-lumbago/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Til whattodo. Vil faktisk anbefale deg å ta kontakt med en manuell terapeut; disse er fysioterapeuter med etterutdanning på rygg/bekken. De er flinke til å undersøke, og skille mellom bekkenplager, for MYE bevegelighet i ryggen, eller stivhet. Og dernest er de flinke til å lage individuelle treningsopplegg. Forhåpentligvis finnes det en manuell terapeut som din egen lege kan henvise deg til. Sannsynligvis skal tilrettelagt, stabiliserende trening være viktigste behandling for deg; ridning skal kunne gå bra når styrken er gjenopprettet, men mye rolig sitting slik at korsryggen krummes bør du prøve å unngå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8538-mer-enn-lumbago/#findComment-40677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.