Gå til innhold

Hjelp til 2 spørsmål


Gjest trenger hurtig svar ....

Anbefalte innlegg

Gjest trenger hurtig svar ....

Hva er forskjellen på å gå til en psykolog og det å gå i psykoterapi ?

En annen ting jeg lurer på er om man må ringe selv for å få time hos en psykolog med offentlig tilskudd ?

Jeg har fått en henvisning fra min fastlege.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Mange kan kalle seg psykoterapeuter uten å være utdannede psykologer. De tilbyr hjelp i form av samtaleterapi basert på ulike modeller, f.eks. gestalt terapi.

En psykolog har universitetsutdannelse og dermed en beskyttet yrkestittel. Ingen kan kalle seg psykolog uten å ha studert psykologi. Hvordan en psykolog velger å legge opp terapien avhenger av hvilke ideer h*n er tilhenger av og av hva klienten trenger hjelp med.

Når du har fått henvisning fra legen opp i hånda, er nok tanken at du skal kunne ringe rundt til psykologer selv. Mange privatpraktiserende psykologer har offentlig dritstilskudd, men dette må du spørre om når du ringer. Synes du det er vanskelig å ringe, kan legen sende henvisning direkte til en psykolog som da vil sette deg på venteliste.

Dessverre er det ofte lange ventelister hos psykologer, så det kan være en ide å sette seg opp hos fler på en gang og ta den som har ledig plass først.

Håper dette kastet litt lys over saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det å gå til psykolog for psykiske problemer betyr at du går i psykoterapi.

Du går å snakker om det som plager deg og får tilbakemelding fra psykologen, og reaksjoner selv på det du forteller om.

2. Jeg ringte selv til psykologen jeg har gått hos. Noen steder er det slik at du må ringe flere psykologer før du får en time. De kan ha stor pågang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykoterapi = samtaleterapi. Den utføres bl.a. av psykologer.

Du kan ringe eller skrive for å få time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...