Gå til innhold

Coloskopi - hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått time til coloskopi undersøkelse og gruer meg så mye at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre! Jeg synes det virker så nedverdigende og ekkelt å måtte gjennomgå en slik undersøkelse. Dessuten er jeg livredd for smerter og hva det er som feiler meg. Jeg venter å få mensen da jeg skal dit, har det noen betydning eller burde jeg utsette timen da? Håper på svar, jeg gruer meg sånn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8540-coloskopi-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si i fra at du er redd. Gjør de klart oppmerksom på at dette syntes du er ekkelt og at du er engstelig. Gjør avtale om at de stopper dersom det gjør vondt. - De kan godt ta en pause underveis, det spiller liten rolle.

Gjør du dette og får den forståelsen, slik at du styrer tempo, går det så fint at.

Jeg har tatt det selv, og hadde null smerte. Det er selvfølgelig ekkelt å ligge med en slange langt oppi... - Men det var ikke vondt. Dette er vistnok individuelt, men jeg tror mye er avhengig av at du kan styre, og at du klarer å slappe av. Du kan få beroligende om du ønsker. Hva mens angår, tror jeg det er andre som må svare... ;)

Lykke til!

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8540-coloskopi-hjelp/#findComment-40283
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til MN. Dette er helt forståelig. personalet som skal gjøre undersøkelsen på deg vet om dette, og vil gjøre det minst mulig ubehagelig for deg. Husk at dette helseteamet gjør slike undersøkelser "dagen lang". Dette kan gjøre at de ikke alltid tenker over at dette er helt nytt og guffent for deg. Tør å være ærlig, og spør om informasjon, slik at du er trygg på hva som skjer hele tiden. Jo tryggere du er, og jo bedre du klarer å slappe av, jo lettere går undersøkelsen. At du har mens, spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8540-coloskopi-hjelp/#findComment-40679
Del på andre sider

Si i fra at du er redd. Gjør de klart oppmerksom på at dette syntes du er ekkelt og at du er engstelig. Gjør avtale om at de stopper dersom det gjør vondt. - De kan godt ta en pause underveis, det spiller liten rolle.

Gjør du dette og får den forståelsen, slik at du styrer tempo, går det så fint at.

Jeg har tatt det selv, og hadde null smerte. Det er selvfølgelig ekkelt å ligge med en slange langt oppi... - Men det var ikke vondt. Dette er vistnok individuelt, men jeg tror mye er avhengig av at du kan styre, og at du klarer å slappe av. Du kan få beroligende om du ønsker. Hva mens angår, tror jeg det er andre som må svare... ;)

Lykke til!

:-)

Takk for at dere svarte, men jeg har enda et spørsmål som noen kanskje kunne svare på? Mulig jeg virker litt teit nå, men må man ha beina i bøyler på samme måte som ved en gynokologisk undersøkelse? Siden jeg er en skikkelig pyse er det nemlig min store skrekk... Og forresten; får man ha et håndkle eller noe sånt over underlivet så man ikke er helt naken? Som dere kanskje har skjønt er jeg ikke så veldig voksen enda, mulig det er derfor jeg synes dette er så utrolig skremmende...

Håper på nok et svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8540-coloskopi-hjelp/#findComment-40908
Del på andre sider

Takk for at dere svarte, men jeg har enda et spørsmål som noen kanskje kunne svare på? Mulig jeg virker litt teit nå, men må man ha beina i bøyler på samme måte som ved en gynokologisk undersøkelse? Siden jeg er en skikkelig pyse er det nemlig min store skrekk... Og forresten; får man ha et håndkle eller noe sånt over underlivet så man ikke er helt naken? Som dere kanskje har skjønt er jeg ikke så veldig voksen enda, mulig det er derfor jeg synes dette er så utrolig skremmende...

Håper på nok et svar! :)

"må man ha beina i bøyler på samme måte som ved en gynokologisk undersøkelse?"

Neida, du ligger på siden - fortrinnsvis venstre da det er best i forhold til slik tykktarmen (Colon) "bukter seg".

"får man ha et håndkle eller noe sånt over underlivet så man ikke er helt naken?"

Jeg hadde bukse på meg i alle fall. :-) Buksen drar du ned slik at de kan *kremt, host* ...komme til bak. Dårlig trøst kanskje, men husk på at de gjør, som Lindstad skriver, dette hver dag, og har sett flere "høner" & " tissefanter" enn de fleste av oss... :-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8540-coloskopi-hjelp/#findComment-41057
Del på andre sider

"må man ha beina i bøyler på samme måte som ved en gynokologisk undersøkelse?"

Neida, du ligger på siden - fortrinnsvis venstre da det er best i forhold til slik tykktarmen (Colon) "bukter seg".

"får man ha et håndkle eller noe sånt over underlivet så man ikke er helt naken?"

Jeg hadde bukse på meg i alle fall. :-) Buksen drar du ned slik at de kan *kremt, host* ...komme til bak. Dårlig trøst kanskje, men husk på at de gjør, som Lindstad skriver, dette hver dag, og har sett flere "høner" & " tissefanter" enn de fleste av oss... :-))

Takk for nok et svar!

I morgen skal jeg egentlig ta undersøkelsen, men det tarmtømmingsmiddelet man skal drikke først har jeg bare klart under 1dl av og så skal jeg egentlig drikke 2liter!!!! Har prøvd og prøvd og prøvd, men det nytter ikke. I går var jeg skikkelig dårlig med diare og i dag har jeg spist to rundstykker før klokka tolv da jeg skulle begynne å faste, altså ikke særlig mye mat. Sånn det ser ut nå så kan det hende jeg må ringe og si at jeg ikke kan komme... Kunne ønske jeg klarte å drikke det, men det kommer bare opp igjen... :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8540-coloskopi-hjelp/#findComment-41431
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...