Gå til innhold

conduloma - hjelp


annekarenina

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et virus som heter Conduloma v/livmorhalsen, og har i grunnen fått ganske uklar forklaring på hva det er. For det første kan det føre til celleforandringer,- hva vil det egentlig si? Er dette smittsomt? Er det vanlig at man kan få det tilbake flere ganger (jeg har hatt det en gang før). Det hadde vært fint om dr.Moen, eller andre kunne gi meg et lite innspill om dette, - det eneste jeg vet er at jeg må til kontroll om 6 mnd.!!

Takker på forhånd for ev. opplysninger som gjør meg litt klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

HPV

Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene, noen fører til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPV

Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene, noen fører til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige.

Kj, Mette Moen.

Takk for et mer opplyst svar enn jeg fikk hos min faste lege!! Jeg har kun noen få andre ting jeg lurer på ang. viruset: Hvordan kan jeg vite at det jeg har er smittsomt eller ikke? Jeg tror ikke det var funnet noen utvekster, -har det noe å si i denne forbindelsen? Bør jeg ev. være forsiktig når det gjelder samleie med partneren min (har hatt samme partner i to år)?

I og med at jeg har hatt dette en gang før for ca. to år siden, er det da større sannsynelighet for at det kommer igjen, eller ev. kan utvikle seg videre?

Jeg takker samtidig for raskt svar, og håper du kan gi meg svar på dette også.

Vennlig hilsen "annekarenina"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kj, Mette Moen.

Takk for et mer opplyst svar enn jeg fikk hos min faste lege!! Jeg har kun noen få andre ting jeg lurer på ang. viruset: Hvordan kan jeg vite at det jeg har er smittsomt eller ikke? Jeg tror ikke det var funnet noen utvekster, -har det noe å si i denne forbindelsen? Bør jeg ev. være forsiktig når det gjelder samleie med partneren min (har hatt samme partner i to år)?

I og med at jeg har hatt dette en gang før for ca. to år siden, er det da større sannsynelighet for at det kommer igjen, eller ev. kan utvikle seg videre?

Jeg takker samtidig for raskt svar, og håper du kan gi meg svar på dette også.

Vennlig hilsen "annekarenina"

I prinsippet er alle HPV typer smittsomme, det krever meget spesiell teknikk for å finne ut av hva type HPV du har og en slik undersøkelse gjøres på ved spesiell forskning, ikke ved rutineundersøkelse. Som jeg svarte deg før, er virus meget utbredt, og det kan komme og gå av seg selv. Man kan ikke si noe som helst om den videre utvikling hos den enkelte person. Du skal ikke ta noen forholdsregler, og jeg anbefaler deg ikke å tenke mer på det i det hele tatt. Du skal bare følge opp med celleprøver som det blir anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...