Gå til innhold

Litt tankekaos


snufseguri

Anbefalte innlegg

Æsj... hvor lenge skal livet mitt være sånn her? Orker ikke mer depping, men jeg klarer ikke å tenke framover.

Føler meg så fæl. Tror at andre synes jeg er fæl.

Ingen kan vel være glade i meg? De bare later som. Jeg forårsaker jo bare problemer og bekymringer. Stakkars samboeren min. Stakkars familien min.

Føler meg helt "ko-ko". Det går ikke ett minutt uten at jeg holder på med tvangshandlinger. Det verste er at de stort sett foregår inni hodet mitt, og dermed er usynlige for de rundt meg. Jeg teller og teller, til og med det folk sier og det jeg selv tenker. Bokstaver og ord. I det uendelige. Blir liksom aldri fornøyd, må bare telle på nytt og på nytt. Som regel går det av seg selv, men når jeg først tenker på at jeg faktisk sitter og teller, så blir jeg utrolig sliten. Det er vanskelig å få med seg TV-programmer, teller teksten hele tiden. Kan gå mange minutter uten at jeg egentlig har fått med meg hva programmet handler om... Pga. telling og atter telling. Blæh. Men jeg må telle og gjøre visse ritualer, ellers vil det skje noe fælt med de jeg er glad i, eller jeg kan skade noen.

Verken medisiner eller terapi hjelper, verken mot tvangen eller depresjonen. Går på både antipsykotika og antidepressiva, uten at jeg merker den minste forskjell.

Om jeg bare kunne være normal ellers, da... Neida, det begynner å tørne helt for meg. Tenker så mye rart, tenker mye på livet, meningen med livet,. Har kommet over en side på nettet... en beskjed fra et sted ute i verdensrommet. Og der finner jeg absolutt svar på ALT! Det er skikkelig skummelt. For jeg tror blindt på alt jeg hører og leser. Er lett påvirkelig, kan man si. Tror ikke jeg skal skrive ned noen adresse til denne siden, for jeg vil ikke at andre i samme situasjon som meg skal begynne å tro på det der. ÅHHH... det høres bare så fornuftig ut det som står der! Og det gjør meg nesten mer deprimert. Da virker alt så uvirkelig, som om fortiden min aldri har eksistert, det jeg har opplevd har aldri skjedd, alt er bare matet inn i hjernen min på forhånd, en hel haug med bilder som jeg skal tolke som minner. Men egentlig så er det ikke minner, ting jeg husker har aldri skjedd. Fælt å tenke sånn egentlig.

Jeg gir opp, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjønner at det må være slitsomt å ha det slik! kva slags terapi går du i? kognitiv terapi skal være det som fungerer best mot tvangslidelser. snakk med terapeuten din om dette!

snakk med legen din om at du ikkje synes medisinene virker, slik at du kan få prøvd ein annan sort som kanskje virker bedre.

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det må være slitsomt å ha det slik! kva slags terapi går du i? kognitiv terapi skal være det som fungerer best mot tvangslidelser. snakk med terapeuten din om dette!

snakk med legen din om at du ikkje synes medisinene virker, slik at du kan få prøvd ein annan sort som kanskje virker bedre.

lykke til! :)

Tusen takk for svar!

Jeg går i gruppeterapi, for folk med tvangstanker/handlinger. Det som har vært positivt med denne gruppa, er at jeg har truffet andre mennesker som sliter med litt av det samme som meg. Føler meg litt mer "normal", liksom. Men nå er det bare 2-3 ganger igjen. Det har ikke hjulpet så mye ellers, det har vel heller ført til at når jeg prøver å slutte med en bestemt tvangshandling, så begynner jeg med nye handlinger i stedet...

Når det gjelder medisiner, så har jeg prøvd litt av hvert. Enten så virker de ikke, eller så tåler jeg dem ikke.

Hyggelig at du svarte meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg går i gruppeterapi, for folk med tvangstanker/handlinger. Det som har vært positivt med denne gruppa, er at jeg har truffet andre mennesker som sliter med litt av det samme som meg. Føler meg litt mer "normal", liksom. Men nå er det bare 2-3 ganger igjen. Det har ikke hjulpet så mye ellers, det har vel heller ført til at når jeg prøver å slutte med en bestemt tvangshandling, så begynner jeg med nye handlinger i stedet...

Når det gjelder medisiner, så har jeg prøvd litt av hvert. Enten så virker de ikke, eller så tåler jeg dem ikke.

Hyggelig at du svarte meg! :)

da foreslår eg at du forsøker å finne ein terapeut som jobber med kognitiv terapi. ikkje gi opp om det du forsøker ikkje virker! det er jo eit stort skritt å ha jobba i gruppeterapi - eg har gjort det sjølv. :) du har utvilsomt fått mykje igjen for det, sjølv om det kan være vanskelig å sette fingeren på det heilt enno.

eit dokumentarprogram eg såg nylig om tvangslidelser uttrykte temmelig like resultater fra ssri og kognitiv terapi ved hjernescanning... :)

så fatt mot, det finst håp der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...