Gå til innhold

hemorider

Anbefalte innlegg

Har vært på gravidforumene så lenge at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal henvende meg å

nå etter fødselen. Jeg sprakk omtrent max da, og ble sydd en masse, helt til endetarmsåpningen. Dette er tre uker siden, og som man kanskje kan forstå har jeg kviet meg for å gå "ordentlig" på do. (Har prøvd noe som heter Lactulose for å få løsere avføring, men jeg blir bare så fryktelig kvalm av det.)

De siste dagene har jeg uunngåelig måttet på do. Det gjør ganske vondt, og jeg blør litt. Først trodde jeg det var stingene som raknet", men det kan vel kanskje være hemorider? Hva er symptomene, og hvordan behandles dette. Finnes det noe man kan få uten resept? Jeg ORKER ikke flere undersøkelser nedentil med det første!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8551-hemorider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får noen reseptfri hemorride-salver og -stikkpiller (Alcos Anal, Xyloproct(Salven er reseptfri, stikkpillene må du ha resept på, inneholder litt smertestillende)og sikker flere også). Du kan sikkert prøve, og det kan kansjke være hemorrider, men det kan kanskje være en skade på ringmuskelen i endetarmsåpningen også, siden du revnet så mye? Hvis det ikke gir seg rimelig fort, tror jeg at jeg ville fått det undersøkt likevel... Selv og jeg skjønner at du ikke har lyst til at flere skal undersøke deg nedentil med det første.

Ellers er det viktig at du kommer det litt på do, at du ikke går og holder deg. Da kan du virkelig få vondt etter hvert. Om du tåler Lactulose dårlig, kan du jo prøve med svisker eller oppbløtte linfrø i surmelk/yoghurt.

Ellers er det sikkert en lege her som kan gi bedre svar...

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8551-hemorider/#findComment-40571
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til mummitrollet. De fleste former for hemorider som er ømme, kan sees utvendig som blårøde hevelser; hemorider er egentlig åreknuter. Smerter kan imidlertid også skyldes arr-stramninger, slik at huden sprekker opp litt. Oftest vil huden tøyes ut og reparere seg selv, men ved vedvarende plager bør du kontakte lege igjen, en sjelden gang må arret endres på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8551-hemorider/#findComment-40835
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...