Gå til innhold

emetofobi


ellers alt vel..

Anbefalte innlegg

ellers alt vel..

Jeg har i mange år slitt med angst for å kaste opp, og har ved egen hjelp klart meg - uten at det har hindret meg for mye i å leve et "normalt" liv. Første gang det inntraff var jeg 13 år, og jeg skjønte ikke da hva som feilet meg.Kalte det angst. Jeg klarte etter et par år å settte et navn på hva det var jeg var redd for og bearbeidet angsten så den så og si var borte.Har levd uten at dette har klart å styre meg siden, men nå i en alder av 31 har fobien "tatt" meg igjen. Kanskje fordi jeg tenker på å få barn, kanskje fordi jeg en dag i fjor oppdaget at denne lidelsen hadde et navn, nemlig emetofoibi - angsten for å kaste opp. Det var en befrielse å lese om emnet - at det var fler enn meg som hadde det slik, samtidig som jeg ble redd for at jeg aldri skulle bli kvitt denne fobien. I mitt tilfelle har jeg ikke kastet opp siden jeg var 12 år, og angsten for å gjøre det er lammende. Når noen forteller meg at de har hatt omgangssyke, eller har et sykt barn etc. utløser dette de merkeligste tanker hos meg, og jeg kan fysisk følve meg uvel og kvalm i flere dager. Å reise på ferie har blitt værre og værre - angsten for å spise noe jeg kan bli syk av gjør selve ferieturen til et tema som kun dreier seg om mage, dagsform og planlegging av spising for flere dager - gjerne bare knekkebrød..

Men, når dette er sagt - jeg har ved erfaring en stor kunnskap om meg selv : hva det er som utløser, og hva jeg kan gjøre ved egen mestring. Etter at jeg fant ut at lidelsen hadde et navn har jeg lest mye på nettet. I mitt tilfelle har jeg en skrekkopplevelse som barn om oppkast, og tror dette har vært en utløsende faktor.Jeg vokste opp med en far som nesten ukentlig kastet opp ved/under måltid pga. trangt spiserør. Dette er han i dag behandlet for. Ellers har min mor elementer av min fobi, noe som ubevisst sikkert har smittet over på meg. Ingen andre av mine søsken har emetofobi.Har som sagt ikke søkt profesjonell hjelp, men ser nå at det kanskje er på tide ettersom jeg merker at det igjen tar et klamt grep om livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...