Gå til innhold

Magesmerter!

Anbefalte innlegg

kvinne391365380433

Over de siste 2 måneder har jeg hatt magesmerter. Disse forekommer stort sett hver dag, men varierer i hyppighet gjennom dagen. Noen dager er dog helt smertefrie mens andre dager merkes smertene omtrent hver time, eller oftere. Smertene beskrives som sviende, krampelignende og strekker seg fra magesekken ned i tarmene. Smertene varierer i styrke, men de krampelignende smertene "slår en helt ut"! Heldigvis, har disse kort varighet.Til tider oppleves magen å "stå i helspenn" (luftsmerter) med mye romling. En tanke som har slått meg er at dette kan være mavesyre og jeg har tatt Link tabletter med noe varierende resultat.Jeg har vurdert matinntaket for å se om det er noen forbindelse der. Men, jeg ser ingen klar forbindelse.Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85616-magesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mest sannsynlig har du en såkalt irritabel tarm. TYpisk da er mye luft, vekselvis løs og hard avføring, og knip-smerter. Behandling er nedstressing, regelmessige måltider, og gjerne Vi-siblin fiberpulver iblandet Biola-melk. Det er viktig å utelukke andre lidelser. Blod eller slim i avføringen skal utredes. Likeledes magesmerter som gradvis øker på. Plager fra magesekk eller tolvfingertarm har oftes klar måltidsrelasjon. Eventuelt kan du prøve en kraftigere reseptfri syreblokkende kur, eks. Tagamet, for å utelukke dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85616-magesmerter/#findComment-466731
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...