Gå til innhold

seretide/sopp

Anbefalte innlegg

Jeg bruker seretide discus 250 året rundt og ble anbefalt det av spes. i sin tid. Nå oppdaget en annen lege candidaprikker på mandlene, og jeg ble tatt av seretiden og penslet og bedt om å vente til prikkene var borte. jeg har skylt munnen hele tiden jeg har brukt seretide, men visste ikke at jeg skulle gurgle. jeg brekker meg når jeg må gurgle! Hva gjør jeg nå? Jeg syntes seretiden hjalp godt, og har pustet fint det siste året. Leste også (her på DOL av en "leg" person) at man aldri måtte bråstoppe med kortison. det sa ikke legen min noe om da han tok meg av seretiden. Akk o ve, hva gjør jeg nå, da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85664-seretidesopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

_selje.

Uansett hvor flink man er til å gurgle og skylle munnen,kan det bli noe vekst av monilia eller candida. Fungizone sugetabletter pleier å hjelpe bra på dette. Det er skjelden nødvendig å stoppe behandlingen med f. eks. Seretide av denne grunn.

Finner man likevel grunn til å stanse behandlingen, er det skjelden at det raskt blir et tilbakefall med værre astma igjen. Hvis så skjer bør du med en gang kontakte legen.

Har man lett for å ubehag i munnhulen ( det blir vanligvis ikke mer enn det), finner vi det ofte fornuftig å gi hele dosen en gang i døgnet. Munnslimhinnen blir da ikke medikamantpåvirket på 24 nye timer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85664-seretidesopp/#findComment-468535
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier
  Thor-Øistein Endsjø, barnelege skrev (På 15.12.2002 den 21.03):

_selje.

Uansett hvor flink man er til å gurgle og skylle munnen,kan det bli noe vekst av monilia eller candida. Fungizone sugetabletter pleier å hjelpe bra på dette. Det er skjelden nødvendig å stoppe behandlingen med f. eks. Seretide av denne grunn.

Finner man likevel grunn til å stanse behandlingen, er det skjelden at det raskt blir et tilbakefall med værre astma igjen. Hvis så skjer bør du med en gang kontakte legen.

Har man lett for å ubehag i munnhulen ( det blir vanligvis ikke mer enn det), finner vi det ofte fornuftig å gi hele dosen en gang i døgnet. Munnslimhinnen blir da ikke medikamantpåvirket på 24 nye timer.

Lykke til.

Bare et lite sykepleierråd i tillegg: Det finnes en annen måte å ta Seretide på slik at du ikke får soppbelegget, og det er å få Seretide på spray samtidig som du får en kolbe (legen din vet hva dette er) som du trekker den gjennom før den når deg. Du sprayer inn i kolben og trekker så inn fra den andre siden av kolben. Da har de partiklene som vanligvis forårsaker sopp-belegget, lagt seg inne i kolben. Du vil raskt merke bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85664-seretidesopp/#findComment-473986
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...