Gå til innhold

Morspsyken og det ufødte barn


Gjest Jena

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om mors følelser og psyke, virker veldig inn på barnet, slik at det vil få direkte påvirkning på barnets oppførsel/sinn/svak -sterk psyke?

Jeg har termin om 5 uker, og har slitt mye gjennom svangerskapet både med problemer av privat karakter og offentlig tull og tøys.

Bekymrer meg i tillegg over hvorvidt dette alså påvirker barnet.

Takknemlig for svar. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk gjennom mitt livs største nedtur da jeg var gravid for 1 år siden. Hele meg (psyken) var i sterk ubalanse, og det var også det meste i livet ellers også. Var redd det skulle påvirke lillejenta mi, men det ser ut til å ha gått helt fint. Hun er nå ei utrolig blid og fornøyd jente på 10 mnd., som ikke viser noen tegn til "skade". Veldig avhengig og glad i meg er hun, og jeg i henne..!

Nå har det meste ordna seg for meg, så det spiller selvfølgelig inn. Husk å ta vare på den lille når den kommer, og kast alt "bak din rygg" når du er sammen med ham/henne. Vær en mamma som er tilstede.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har inte läst någon vetenskaplig rapport där det står att det skulle skada det ofödda barnet, om mamman mådde psykiskt dåligt under graviditeten. Det hörs naturligt ut att barnet inte skulle ta skada av att du har haft det svårt under graviditeten. Det viktigaste är att du nu gjör allt vad du kan, för att du skall må så bra som möjligt, när barnet väl är födt. Det är då viktigare , (tror jag )att du mår så pass bra att du kan ta hand och sköta om ditt barn. När barnet väl är födt tror jag att du får något positivt att tänka på och kan då ge ditt barn den kärlek som den då behöver. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom mitt livs største nedtur da jeg var gravid for 1 år siden. Hele meg (psyken) var i sterk ubalanse, og det var også det meste i livet ellers også. Var redd det skulle påvirke lillejenta mi, men det ser ut til å ha gått helt fint. Hun er nå ei utrolig blid og fornøyd jente på 10 mnd., som ikke viser noen tegn til "skade". Veldig avhengig og glad i meg er hun, og jeg i henne..!

Nå har det meste ordna seg for meg, så det spiller selvfølgelig inn. Husk å ta vare på den lille når den kommer, og kast alt "bak din rygg" når du er sammen med ham/henne. Vær en mamma som er tilstede.

Lykke til!

Hei

Tusen takk for svar, det er alltid noe vi bekymrer oss for i disse månedene, så det var godt å høre at vi sikkert skåner barnet tross våre opp/nedturer.

Godt å få svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...