Gå til innhold

Hypothyreose

Anbefalte innlegg

torla1365380412

For litt over to år siden fikk jeg diagnosen Hypothyreose. Fikk Thyroxin Natrium, og dosen ble etterhvert øket til 0,1 mg per døgn. I høst var stoffskiftet plutselig altfor lavt igjen, og jeg måtte øke dosen til 0,15 mg. For to år siden ble det foretatt ultralyd av skjoldbruskkjertelen, som viste en knute. Ble fulgt opp med Scientigrafi (??) på sykehuset, som viste at det ikke var kreft. Knuten var den friske delen av kjertelen som gikk på høygir, og jeg mangler helt en del av kjertelen. Resten er det betennelse i. Tar blodprøve hver 3. måned.

Mine spørsmål er:

1. Vil jeg noen gang kunne slutte med Thyroxin ?

2. Hvorfor skjer det plutselig endringer etter nesten to år med samme dose ?

3. Er man mer disponert for kreft i skjoldbruskkjertelen ?

4. Bør man med ta Scientigrafi eller andre prøver regelmessig ? Evt. hvor ofte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85700-hypothyreose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: Om du har hatt det gående i 2 år, pluss at du mangler en del av skjoldbruskkjertelen, så tror jeg nok du må gå på Thyroxin resten av livet. Det må jeg også, men det er jo ikke store problemet da...:-)

2:Jeg har vært uten skjoldbruskkjertel nå i 5 år, og jeg kan også få svingninger i stoffskiftet. Mye som kan påvirke det, diett, stress, søvnmangel etc.

3:Om du er mer disponert for kreft vet jeg ikke. har ikke satt meg inn i den delen, da jeg ikke lenger h ar skjoldbruskkjertel i det hele tatt.

4:Jeg tar blodprøver med jevne mellomrom. Ca.hver 3 mnd. Ikke noe andre prøver.

Snakk med endokrinologen din, h*n vil ha alle svar til deg.

Hvilet sykehus er du under?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85700-hypothyreose/#findComment-466218
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

En knute I skjoldbrusk-kjertelen som produserer for mye Thyroxin er aldri kreft. Ofte vil denne knuten først produsere for mye Thyroxin, for gradvis ”slukne” og produsere for lite. Muligens er det dette som gjenspeiles på prøvene, og at du må øke Thyroxin-dosen. Thyroxin-tilskudd er ufarlig, noen må ha tilskudd av Liothyronin, enn annen variant Thyroxin, dersom trøtthet vedvarer. Den varianten stoffskifte-problem som du har, vil oftes være varig. Det går an å prøvestoppe Thyroxin, men de fleste opplever da plagsomt lavt stoffskifte, og må starte påny med Thyroxin. Dersom du i kjertelen har knuter som ikke produserer Thyroxin, skal disse kontrolleres jevnlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85700-hypothyreose/#findComment-466785
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...