Gå til innhold

Lichen ruber Planus

Anbefalte innlegg

Lichen1365380434

Jeg fikk diagnosen Lichen ruber planus for ca 6 år siden. Jeg var da 22 år. Siden den gang har jeg hatt utslett på leggen som ikke har forsvunnett (størrelse som en 50% av håndflaten), samt mindre utslett på armer ben av varierende størrelse (knappenålshode til bruskork-størrelse). Jeg har forsøkt diverse kortisonsalver uten at det har hjulpet. Den mest intense kløingen har forsvunnet. Om det skyldes at jeg har vendt meg til sykdommen, eller om det skyldes at det faktisk klør mindre er jeg usikker på. I enkelte perioder får jeg nye utbrudd, men disse forsvinner etter en stundt, men enkelte utslett ser aldri ut til å forsvinne. Jeg har også en bror som fikk stilt diagnosen for 4 år siden, men etter en rask stund med behandling forsvant utslettene, og de har ikke kommet tilbake.

Mine spørsmål:

Er det fremdeles uvist hva som er årsaken til sykdommen? (ps! jeg har hørt at røyking, sterkt krydder, stress kan være årsaken, men at man egentlig ikke helt vet)

Finnes det noen alternativ behandling som jeg kan forsøke, slik at jeg kan bli kvitt alle utslettene? (til nå er det kortisonsalver av varierende styrke som har vært forsøkt)

Er sykdommen arvelig, siden min bror har fått samme diagnose?

Kan sykdommen ha noen sammenheng med keloid (ps! jeg har keloid)

Finnes det noen sammenheng mellom lichen ruber planus og problemer med mage?

Finnes det noe forskning vedrørende dette tema som kan være av interesse for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85833-lichen-ruber-planus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...