Gå til innhold

skumgummi madrasser og fjærmadrasser


krill

Anbefalte innlegg

På helsestasjonen her, så er det totalt hysteri og vi som har kjøpt skumgummimadrasser har fått "beskjed" om å gå og kjøpe fjærmadrass. Men samtlige møbelforhandlere sier at det er bare tull, og at det ikke finnes slike farlige gasser i norske skumgummi madrasser, og at hvis det gjorde det så ville det vært tatt ut av produksjon. Og at det er veldig få som kjøper fjærmadrasser til 1000-lappen. Hva er sant? Samvittigheten min klarer nok ikke å ta i bruk noen skum-madrass uten å vite hva som er rett. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir helt oppgitt jeg, det er altså så mye å ta hensyn til! Her har jeg nettopp kjøpt meg en skumgummimadrass, er det feil nå altså?

Lurer forresten på hva slags dyne jeg skal kjøpe, vinter/ sommer/ dun/ allergisikker osv. Dersom det står hulfiber/ allerginøytral, så er det vel OK? Er allergisk selv, så jeg vil ikke ha dundyne til bebyen. (Selv om jeg nettopp har lest at dundyne faktisk skal være BEDRE for allergikere) Det er så altfor mye forskjellig informasjon, og her er vi førstegangsforeldre med liten erfaring med unger. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Då jag inte har hört talas om detta ,så kan jag tyvärr inte utala mig. Jag tycker dock att det låter mycket konstigt om detta är sant? Hoppas du får svar av någon som kan detta bättre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye uvitenhet ute å går når det gjelder madrasser. For det første vil barnet ligge på skumplast madrass, noe som er noe annet enn skummgummi. Skummplast er en videreutvikling av skummgummi, de madrassene som selges idag er laget av skumplast. De er (nesten)garantert gassfrie når de sendes fra fabrikkene. Du vil lukte om madrassen avgir gass. Hvis den lukter kan man legge den til lufting i noen dager. De er ikke giftige slik som det ble påstått på 80- tallet.

For det andre vil barnet uansett ligge på skumplast enten det er enn skummadrass eller en fjærmadrass. Over fjærene er det et lag med skumplast og så kommer trekket.

For det tredje vil ikke et lite barn kunne utnytte fjærsystemet på grunn av den lave vekten. De vil ikke kunne trykke fjærene ned uten de vil bli liggende oppe det tynne laget med skumplast, som ofte ikke er tykkere enn 2-3 cm. Det er først når en veier 40-50 kg man begynner å kunne utnytte fjærsystemet på en slik måte at det gir riktig støtte til kroppen.

Hilsen en madrass-selgende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye uvitenhet ute å går når det gjelder madrasser. For det første vil barnet ligge på skumplast madrass, noe som er noe annet enn skummgummi. Skummplast er en videreutvikling av skummgummi, de madrassene som selges idag er laget av skumplast. De er (nesten)garantert gassfrie når de sendes fra fabrikkene. Du vil lukte om madrassen avgir gass. Hvis den lukter kan man legge den til lufting i noen dager. De er ikke giftige slik som det ble påstått på 80- tallet.

For det andre vil barnet uansett ligge på skumplast enten det er enn skummadrass eller en fjærmadrass. Over fjærene er det et lag med skumplast og så kommer trekket.

For det tredje vil ikke et lite barn kunne utnytte fjærsystemet på grunn av den lave vekten. De vil ikke kunne trykke fjærene ned uten de vil bli liggende oppe det tynne laget med skumplast, som ofte ikke er tykkere enn 2-3 cm. Det er først når en veier 40-50 kg man begynner å kunne utnytte fjærsystemet på en slik måte at det gir riktig støtte til kroppen.

Hilsen en madrass-selgende

I innlegget kan det se ut som om madrassene avgir gasser. Det gjør de ikke. Etter produksjon blir madrassene lagt til lufting. Hvis de blir pakket for fort i plastik kan de lukte litt men denne lukten er IKKE giftig i følge produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi kjøpte madrass var vi innom en utstyrsforretning. Og lurte på det med fjærmadrass. De anbefalte ikke dette til nyfødte, da de vil få en bøy i ryggen på dem... Og det var ikke bra for ryggen på den lille. De anbefalte fibermadrass, så vi har vært og kjøpt oss babymadrassen til Svane.. Regner med den duger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye uvitenhet ute å går når det gjelder madrasser. For det første vil barnet ligge på skumplast madrass, noe som er noe annet enn skummgummi. Skummplast er en videreutvikling av skummgummi, de madrassene som selges idag er laget av skumplast. De er (nesten)garantert gassfrie når de sendes fra fabrikkene. Du vil lukte om madrassen avgir gass. Hvis den lukter kan man legge den til lufting i noen dager. De er ikke giftige slik som det ble påstått på 80- tallet.

For det andre vil barnet uansett ligge på skumplast enten det er enn skummadrass eller en fjærmadrass. Over fjærene er det et lag med skumplast og så kommer trekket.

For det tredje vil ikke et lite barn kunne utnytte fjærsystemet på grunn av den lave vekten. De vil ikke kunne trykke fjærene ned uten de vil bli liggende oppe det tynne laget med skumplast, som ofte ikke er tykkere enn 2-3 cm. Det er først når en veier 40-50 kg man begynner å kunne utnytte fjærsystemet på en slik måte at det gir riktig støtte til kroppen.

Hilsen en madrass-selgende

Jeg vil bare "arrestere" deg litt med tanke på dette med skumplast og skumgummi.

Gummi er et naturprodukt og skumplast er kunstprodusert.

Så det blir da litt feil å kalle skumplast for en videreutvikling av skumgummi.

Dessuten selges skumgummi-madrasser også, selv om de er i fåtall.

Så er det forskjell på kaldskum og vanlig skumplast.

Kaldskum ligger mer oppunder kvaliteten fra skumgummi.

Og er mere holdbart enn vanlig skumplast.

Men ellers er jeg enig med deg.

Man unngår ikke skumplast ved å kjøpe fjærmadrasser!

Og skumplasten som brukes hos de vestlige produsentene er ikke

det samme som disse som ble omtalt i bl.a England for noen år siden.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare "arrestere" deg litt med tanke på dette med skumplast og skumgummi.

Gummi er et naturprodukt og skumplast er kunstprodusert.

Så det blir da litt feil å kalle skumplast for en videreutvikling av skumgummi.

Dessuten selges skumgummi-madrasser også, selv om de er i fåtall.

Så er det forskjell på kaldskum og vanlig skumplast.

Kaldskum ligger mer oppunder kvaliteten fra skumgummi.

Og er mere holdbart enn vanlig skumplast.

Men ellers er jeg enig med deg.

Man unngår ikke skumplast ved å kjøpe fjærmadrasser!

Og skumplasten som brukes hos de vestlige produsentene er ikke

det samme som disse som ble omtalt i bl.a England for noen år siden.

Mvh

Skumplast lages hovedsaklig av olje og er dermed et naturprodukt. Hvis ikke jeg husker helt feil da. Det er tross alt over et år siden siste kurset som jeg var på. Akkurat hva det blir laget av er ikke noe vi bruker i salgsargumentene og det legges ikke så stor vekt på det på kursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumplast lages hovedsaklig av olje og er dermed et naturprodukt. Hvis ikke jeg husker helt feil da. Det er tross alt over et år siden siste kurset som jeg var på. Akkurat hva det blir laget av er ikke noe vi bruker i salgsargumentene og det legges ikke så stor vekt på det på kursene.

*s*

Joda, på sett og vis har du vel rett. Men da er hver plast-gjenstand vi omgir oss med et naturprodukt:-)

Det jeg prøvde å si var at skumplastmadrasser ikke er en videreutvikling av skumgummi all den stund skumgummi lages av gummi og skumplast av plast.

*kverulerer, skjønner du*

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumplast lages hovedsaklig av olje og er dermed et naturprodukt. Hvis ikke jeg husker helt feil da. Det er tross alt over et år siden siste kurset som jeg var på. Akkurat hva det blir laget av er ikke noe vi bruker i salgsargumentene og det legges ikke så stor vekt på det på kursene.

*s*

Joda, på sett og vis har du vel rett. Men da er hver plast-gjenstand vi omgir oss med et naturprodukt:-)

Det jeg prøvde å si var at skumplastmadrasser ikke er en videreutvikling av skumgummi all den stund skumgummi lages av gummi og skumplast av plast.

*kverulerer, skjønner du*

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*s*

Joda, på sett og vis har du vel rett. Men da er hver plast-gjenstand vi omgir oss med et naturprodukt:-)

Det jeg prøvde å si var at skumplastmadrasser ikke er en videreutvikling av skumgummi all den stund skumgummi lages av gummi og skumplast av plast.

*kverulerer, skjønner du*

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*s*

Joda, på sett og vis har du vel rett. Men da er hver plast-gjenstand vi omgir oss med et naturprodukt:-)

Det jeg prøvde å si var at skumplastmadrasser ikke er en videreutvikling av skumgummi all den stund skumgummi lages av gummi og skumplast av plast.

*kverulerer, skjønner du*

:-)

Jeg er vel en liten kverulant selv. Skumgummi lages også av olje. Men jeg skjønner poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel en liten kverulant selv. Skumgummi lages også av olje. Men jeg skjønner poenget ditt.

Det er nok der vi har forskjellig lærdom.

Og derfor vi kverulerer:-)

Gummi:

Parakautsjuktreet fra Brasil er verdens viktigste kilde for naturgummi. Det er saft (lateks) som tappes fra stammen som gir gummi.

Og derfra fikk vi madrasser laget av skumgummi.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...