Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 31 år. Jeg har store smerter i rygg og nakke, samtidig som jeg ofte har migrene. Smertene i rygg og nakke kom for ca et år siden. Bruker en god del smertestillende for dette. Har det siste året vært sykemeldt 50%, og har i denne tiden vært hos kiropraktor som ved røntgen kunne si meg at jeg hadde en skeiv ryggrad, og at dette var årsaken til smertene. Etter ti behandlinger tok jeg røntgen på Sentrum Røntgeninstitutt, der de ikke kunne se noe som kunne utløse smertene (dette var vanlig røntgen, ikke MR). Så var jeg hos manuell terapeaut som sa at ryggen var skeiv, og at jeg hadde store spenninger i kroppen. Så hadde jeg 20 fysioterapitimer for å bedre dette uten effekt.Har også forsøkt forskjellige typer massasje hos andre, uten effekt. Smertene i ryggen beveger seg, og sitter ikke på noe spesifikt sted.Men det begynner på en plass, for så å forgrene seg utover. Smerten føles pulserende. Forsøkte kortisonsprøyte en gang når jeg følte at det hadde "låst" seg, men dette var også uten effekt. Bruker nobligan og somadril, men dette tar heller ikke vekk smertene. Har søvnproblemer, og har nå brukt Imovane 7 mg i to år for å kunne sove.Den fungerer bra for meg. Har ofte løs avføring og mye luft i magen. I tillegg er jeg for det meste trøtt og uopplagt.Har sjelden energi til å gjøre noe annet enn det jeg må gjøre, som jobb, hus, barn. Forsøkte en periode med Seroxat for å se om depresjon kunne være en påvirkende årsak, men dette også uten effekt. Ettersom jeg nå hadde vært sykemeldt i ett år gikk jeg over på rehablitering i første omgang tre måneder fremover. Jeg ønsker så at det kunne skje noe, at jeg for eksempel kunne bli henvist til en ryggspesialist eller lignende. Spørsmålet mitt er om hva du kan anbefale meg å gjøre/prøve i tiden fremover. Vet at hvis jeg kommer med et ønske, så er det sikkert helt i orden for legen min. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal spørre etter. Legen har nevnt fibromyalgi (ikke påvist), og at smertene delvis kan skyldes at jeg lever i et noe ulykkelig ekteskap som jeg skal bryte ut av på nyåret. Men jeg kan ikke tro at dette alene kan være årsaken til plagene jeg har. Men hva kan du anbefale meg å prøve i tidne som kommer? På forhånd tusen takk for hjelpen. Med vennlig hilsen Elin

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85903-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ofte har ikke “skjevhet I ryggen” noe med plagene å gjøre, dette finnes også hos svært mange uten ryggplager. Kiropraktorer stiller stort sett alltid denne diagnosen, slik kan de rettferdiggjøre ”knekking”. Min erfaring er at trening, gjerne i samråd med manuell terapeut over tid er gunstig. Trolig vil du også ha nytte av psykomotorisk psykoterapi, siden du har så mye spenninger. Mange i din situasjon har også god effekt av samtaler hos psykolog. Somadril bør du ikke bruke. Denne er sterkt vanedannende, og vil ikke bedre plagene dine; de vil tvert imot gjøre at du blir verre en periode etter at du har sluttet, men dette bør du motivere deg for. En erfaren manuell terapeut som følger deg over tid bør kunne følge med på om plagene er ”unormale”, og om du bør utredes nærmere. Da bør i tilfelle en CT, eller kanskje helst MR vurderes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85903-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-468904
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest jeg vet hvordan du har det

Heisann!

Nå er det jo lenge siden du skrev ditt innlegg,men jeg ville bare gi deg et svar!

Jeg har fibromyalgi, og jeg kjenner meg igjen i alle de punktene du kommer med,spenninger,sliten hele tiden.

Kjenner meg veldig igjen slik du beskriver smertene.

Har også brukt akkurat de samme medisinene uten at det hjalp. Har også prøv manuel terapi mange ganger uten resultat, men fikk også beskjed der om at jeg hadde skjev rygg og spenninger.

Det var akkurat som om du fortalte min sykdoms historie, jeg kjente meg så igjen.

Så for meg virker det som du har det samme som meg.

Da har jeg et tips,tren og spis sunt.Slutt å røyke og drikke kaffe. Hvis du har fibromyalgi skal dette hjelpe.

En annen ting jeg nettop fant ut er at sovemedisinen gjør at kvaliteten på søvnen blir dårligere,du når ikke gjennom alle stadier av søvnen og dermed blir du ikke uthvilt.

Slutt med sovemedisinen og du kommer til å bli litt mer opplagt. Et lite tips til,hvis du plages med å få sove kan du prøve en alergi medisin som heter alergan tror jeg, den blir du kjempetrøtt av og den ødelegger ikke søvnen din.

Alle disse tipsene fikk jeg av psykologen jeg går til behandling hos for disse spenningene,det kan du også prøve,det har hjulpet meg mye.

Håper det går bedre med deg:)

Ønsker deg alt godt,det er så fortvilende og ha en masse smerter og ikke få gjort noe med det.

Stor klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85903-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-882123
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...