Gjest hs78 Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg ble smittet med kjønnsvorter av min daværende kjøreste for ett år siden. Var hos lege og fikk det bekreftet. Da hadde jeg bare en vorte utenfor endetarmsåpningen, legen tok i tillegg celleprøver av livmorhalsen og bekreftet at hun ikke kunne se noe der. Jeg ble fortalt at det var årelange ventelister på laserbehandling, så det var omtrent ikke noen vits, men hun gav meg Condylone (tror jeg det het) å smøre på. Denne ene vorten forsvant, men jeg mistenkte for et halvt år siden at jeg også hadde fått vorter inne i endetarmsåpningen. Var hos legen på nytt i forbindelse med en celleprøve, og hun tok samtidig virusprøve av livmoren/ skjedeveggen. Da jeg bad henne sjekke endetarmsåpningen, tok hun en rast kikk, og avfeide det hele som "jeg kan skjønne at du tror det der er en vorte, men det er bare en hudfold". Fikk svar på virus-testen at den var negativ. Nå etter et halvt år, er de blitt mange flere, og jeg er selv bombesikker på at det er kjønnsvorter. Hudfolder ser ikke sånn ut, de klør ikke heller! Problemet mitt er at det er veldig vanskelig å komme til inni åpningen, og jeg ikke vet om middelet "sitter på" en gang. Spørsmålene mine er: Er det mulig å få tatt en ordentlig sjekk inne i endetarmen, og er det noen måte jeg kan bli ordentlig kvitt disse vortene på? Bør jeg i såfall oppsøke spesialist? Når man får bekreftet at man ikke har viruset i skjeden, kan man likevel ha det i endetarmen? Mao,er det selve vortene eller viruset som smitter? Selv har jeg omtrent ikke hatt sex siden jeg fikk diagnosen, fordi jeg er redd for å smitte andre (har hørt at man kan smitte også ved bruk av kondom), og fordi jeg rett og slett ikke føler meg særlig attraktiv. Man kan avfeie det som "bare vorter", men jeg har vansker for å tro at fremtidige partnere vil oppleve det sånn. Jeg opplever at mange har spørsmål rundt dette med kjønnsvorter, og det er veldig få konkrete svar å oppdrive. Får stort sett bare til svar at "dette vet vi ikke så mye om". Det ville derfor ha vært veldig fint om jeg kunne fått noen oppklarende opplysninger nå. På forhånd takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85916-condylomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Ta kontakt med en privat legeklinikk. Du må nok betale en del mer, men der gjør de til gjengjeld akkurat det du sier de skal. Ber du dem fjerne dem med laser, så gjør de det. Ber du dem undersøke for vorter i endetarmen og evt. ta prøver, så gjør de det også! Man får den servicen man ber om, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85916-condylomer/#findComment-468097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hs78 Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Ta kontakt med en privat legeklinikk. Du må nok betale en del mer, men der gjør de til gjengjeld akkurat det du sier de skal. Ber du dem fjerne dem med laser, så gjør de det. Ber du dem undersøke for vorter i endetarmen og evt. ta prøver, så gjør de det også! Man får den servicen man ber om, rett og slett. Jeg går allerede til privat klinikk. Opplever at de er mest opptatt av å tjene penger og få pasienten fortest ut av rommet. Men jeg skal stå litt mer på krava neste gang! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85916-condylomer/#findComment-468122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Kjønnsvortene henger meget nøye sammen med et virus som heter human papillomavirus (HPV). Det finnes mange typer av dette viruset og noen av disse typene er opphav til vorter forskjellige deler av kroppen, i første rekke genitalia. Disse vorter er godartede men de kan forårsake ubehag. I følge både erfaring og lærebøker blir de fleste tilfeller av HPV infeksjoner borte av seg selv etter en stund. Men ikke alle. Vorter som ikke blir borte, kan fjernes kirurgisk eller etses bort. Podofylinpensling er ofte svært effektiv, interferonbehandling har også vært brukt med hell. Andre alternativer er laserbehandling. Jeg vil tro at det er mulig å foreta en skikkelig undersøkelse av endetarmen og om det er vorter der bør de kunne pensles. Det er mulig at du bør komme til en spesielist, selv om jeg skulle tro at problemet er ikke uklent for de fleste gynekologer. Det er riktig at det er viruset som smitter, det overføres bl.a. ved seksuell kontakt. Kondom beskytter mot overføring. Dagens tester er basert på molekylærgenetiske undersøkelser, de er svært sensitive, og hvis de er negative bør en kunne føle seg rimelig trygg for at det ikke er virus tilstede. Det er mange spørsmål omkring dette viruset, og det kompliseres ved at enkelte typer, ikke de samme som forårsaker kjønnsvorter er knyttet til utvikling av livmorhalskreft. Derfor er det ganske betydelig forskningsaktivitet og "vi vet en god del om dette". (I alle fall bør vi vite om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85916-condylomer/#findComment-468730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.