Gå til innhold

Paranoid schizofreni


jjohnsen

Anbefalte innlegg

jeg har en alvorlig psykisk lidelse paranoid schizofreni. jeg har vært innlagt psykiatrisk klinikk i 2 år. det jeg lurer på er hva mine synshallusinasjoner kommer av. jeg har også lukt og følelseshallusinasjoner. jeg har ikke fått skikkelig svar fra legen min. jeg har også vært mye psykotisk og hva menes med ordet psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Soeur Simone

Det er godt mulig at legen din rett og slett ikke veit hva som gjør at du får nettopp slike hallusinasjoner. Man veit heller ikke nøyaktig hva som er årsaka til schizofreni, men man snakkar en del om en stress-/sårbarhetsmodell. Denne går på at de som blir ramma har en viss sårbarhet for noen påvirkninger, og blir de utsatt for nettopp disse, så blir de syke. Det finnes sikkert andre teorier også.

Du veit nok bedre enn jeg hva det vil si å være psykotisk. Tenker at man veit det kanskje bedre når man selv har mekra det. Eller ikke, siden sykdomsinnsikta ofte mangler? Det høres imidlertid ut som du nå har innsikt.

Om psykose kan en si mye. For eksempel at den som er psykotisk har trekt seg tilbake fra det en kan kalle en fellesmenneskelig virkelighetsoppfatning. En kan også tenke seg en psykose som en drøm, i våken tilstand. I drømmen kan alt ske, og ting vi i våken tilstand ville finne merkelig, kan i drømmen synes helt naturlig og ekte. Da kan en prøve å tenke seg å være i en slik drømmende tilstand, men likevel våken, og med mennesker rundt som har forventinger og stiller krav.

En sier gjerne at et psykotisk menneske er ego-svakt. Forstyrrelser i ego-funksjonene. Det kan være manglende evne til å utsette behov, svikt i realitetstesting, tankeforstyrringer, hallusinasjoner, tilbaketrekning fra kontakt m.m.

Men psykoser kan arte seg veldig forskjellig fra person til person.

Veit ikke om du her finner det du ville vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...