Gå til innhold

Tvangshandling, eller?


kittycat1365380396

Anbefalte innlegg

kittycat1365380396

Jeg prøver å lære meg å forstå hva som feiler meg!

I ti år no, har jeg plagdes med å ikke klare å la være å nappe hår. Hår som øyevipp og bryn. Noen perider klarer jeg å styre det litt, andre ganger har jeg null kontroll. Dette er ikke angst rellatert, men blir tilfredsstilt i "gjrnings øyeblikket", som vil si jeg har ingen kontroll og klarer ikke å la være. uro, irritasjon og angsten kommer etter "gjerningsøyeblikket". Har lest noe om tvangshandlinger, men står lite/ingenting om hårnapping.

Er dette en tvangshandling? Ønsker gjerne all info. som kan være på dette feltet. (hårnapping)

Dette er slitsomt å leve med, ønsker å finne ut av det og få livet mitt tilbake.

Vennligst hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kittycat1365380396

Det kan være tvang, eller kanskje ticks?

Kan du holde det tilbake i noen grad? Hva tenker du hvis du blir forhindra i å nappe?

Hvis jeg blir hindret el. stoppet blir jeg opprørt og veldig irritert.

men så har det seg slik at jeg gjør alt for å skjule det best og mest mulig.Så det er sjelden jeg blir hindret el. stoppet.

Takk for tilbakemeldingen.

Vennligst hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har en kjent spesifikk lidelse som heter trichotillomani.

Du bør be fastlegen din henvise deg til en psykiater for behandling av denne lidelsen.

For denne lidelsen er medisinen Orap (pimozid) førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Souer Simone

Hvis jeg blir hindret el. stoppet blir jeg opprørt og veldig irritert.

men så har det seg slik at jeg gjør alt for å skjule det best og mest mulig.Så det er sjelden jeg blir hindret el. stoppet.

Takk for tilbakemeldingen.

Vennligst hilsen,

Tenker i retning ticks, men ser Nils H Dahl som jo nok veit best, sier noe anna..

Betyr trchotillomani hårnapping? Synes i såfall det er merkelig at det er en egen lidelse, trudde mer det var en del av noe som kunne gi flere utslag..

Jajja, håper du finner en måte å redusere det på, eller en måte å lære å leve med det på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
kittycat1365380396

Tenker i retning ticks, men ser Nils H Dahl som jo nok veit best, sier noe anna..

Betyr trchotillomani hårnapping? Synes i såfall det er merkelig at det er en egen lidelse, trudde mer det var en del av noe som kunne gi flere utslag..

Jajja, håper du finner en måte å redusere det på, eller en måte å lære å leve med det på..

Først vil jeg si,

GODT NYTT ÅR :)

Med tanke på lidelsen Trichotillomani, har forskene funnet ut at det er en impulshandlings lidelse.

Du trodd det hadde noe med tics å gjøre. Og for å si det slik, det er du ikke alene om. :)

Forskere er usikkre på hvor de skal plassere denne lidelsen. fordi den har kjennetegn innen flere forskjellige grupper.

Trechotillomani heter lidelsen, men kommer den under tvangshandlinger eller tics??!!

Til nå har de funnet ut at det er en impulshandling.

Så TAKK for ditt bidrag. Du var ikke så langt unna som du trodde. :)

Vennligst hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...