Gå til innhold

Røntgen, CT eller MR?

Anbefalte innlegg

Heisann. Viser til tidligere innlegg den 13/12, der jeg spør "hva kan jeg gjøre". Nick er "Gurine 3". Fikk svar ra deg tidligere i dag.Takk for det, forresten. Jeg har forsøkt psykolog samt vært hos manuell terapeaut noen ganger uten effekt. Jeg ringte i dag legekontoret med spørsmål om jeg kunne få ta en CT. Legen skulle ringe meg i morgen. Men kontordamen svarte at hvis jeg hadde tatt røntgen, så ville de ha sett alt der, hvis det var noe galt, slik at det på en måte var totalt bortkastet å ta CT eller MR. Jeg ringte Sentrum Røntgeninstitutt for å få vite hvilke type røntgen jeg hadde tatt- og det var vanlig røntgen, ikke CT eller MR.

Det jeg trenger hjelp til, er å begrunne hvorfor jeg ønsker å ta en CT eller MR, når jeg fra før har tatt vanlig røntgen. Føler at jeg bør være litt forberedt når legen ringer. Er redd for å virke masete uten grunn.

Men siden jeg nå har hatt smertene i over et år, og sykemeldt i 50%, så bør det vel være postivt at man prøver å finne ut av hva som er årsaken. Vil også nevne at "bløtmassasje" gjør vondt verre. Det er som om smertene blusser opp igjen, omtrent som om man tar skurven av et sår. Så jeg vet ikke hvor heldig dette er, heller. Når det gjelder trening, går jeg ofte turer i skog og mark. Håper du har mulighet til å svare meg i dag eller morgen tidlig. På forhånd tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86160-r%C3%B8ntgen-ct-eller-mr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IngeKjell

Hei.

Du bør ta en MR undersøkelse.

MR er fin til å se bløtdeler, dvs, nerver i ryggrad, muskelfester osv. som en ikke ser ved CT og røntgen.

En skjelettscintigrafi er også å anbefale da det her kan ses betennelser og små brudd som ikke sees på konvensjonell røntgen.

Lykke til.

Hei.

Du bør ta en MR undersøkelse.

MR er fin til å se bløtdeler, dvs, nerver i ryggrad, muskelfester osv. som en ikke ser ved CT og røntgen.

En skjelettscintigrafi er også å anbefale da det her kan ses betennelser og små brudd som ikke sees på konvensjonell røntgen.

Lykke til.

Tusen takk for svar!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vanlig røntgen viser stort sett kun knokler. CT vil i tillegg kunne gi god informasjon om brusk og bindevev, for eksempel skiveprolapser eller

små spalter og sprekker i knokkelen. MR er særlig godt egnet til å se forandringer i bløtvev, dvs indre organer, blodkar og liknende. Det er veldig vanlig, iallfall på Østlandet der CT er godt tilgjengelig, å ta denne undersøkelsen ganske tidlig i forløpet av ryggsmerter. For øvre deler av nakken er ikke CT en god undersøkelse, da må MR taes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...