Gå til innhold

mensen i opprør

Anbefalte innlegg

Janett1365380438

hei.

I ett år nå har jeg og min samboer prøvd å bli gravide (dvs. ett år siden jeg sluttet med p-pillen Trionetta). Og i ett år har mensen vært ekstrem uregelmessig.

I vår måtte jeg til doktor pga. konstant blødning i over en mnd., da samarbeidet ikke hormonene og hjernen. Men noen tabletter ordnet fint på det. Siden da har det vært en viss regelmessighet, men det er 7 (!) uker mellom hver gang jeg har mensen. Dvs.mensen er nesten alltid 3 uker forsinket. Dette er frustrerende da jeg hver gang får et lite håp om at jeg er gravid. Ellers er mensen normal når jeg først får den. Bortsett fra nå.. Denne gangen gikk det 5 uker før jeg fikk den, men den kommer ikke jevnt (pleier å være mye de to første dagene og så gradvis mindre), bare litt annenhver dag (og litt betyr bittelitt). dvs. litt på fredag, litt på søndag og litt i dag. Jeg har tatt graviditetstest, men den var negativ. Så da lurer jeg selfølgelig på hva som er galt. Kan jo nevne at jeg er 22 år, og ikke i overgangsalderen.. Kan også nevne at jeg har og er plaget av cyster på eggstokkene, Har vært borti at en har sprukket en gang, men det var veldig vondt og det er ikke tilfelle denne gangen tror jeg. Ellers er jeg normal, kanskje litt tung, men ikke overvektig i følge BMI. Vet ikke om det er noe mer jeg må nevne.. Har til tider små smerter i høyre side der høyre eggstokk er og der det er flest cyster. Men disse kan ikke samenlignes med da en cyste sprakk.

Har du\dere noen gode råd? Hva bør jeg gjøre. Ringte doktorkontoret for time, men fikk ikke før i januar, pga. at fastlegen ikke kom tilbake før da. Kan jo gå dit å få time likevel. Bør jeg det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86255-mensen-i-oppr%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Ja, du bør få ordnet med en time hos lege. Så uregelmessig mens tyder på at eggløsningen er uregelmessig/mangelfull og da får du jo problemer med å bli gravid. du kunne jo forsøke å måle tempen en periode for å finne ut når og om du har eggløsning. Tempen stiger 1/2 grad rundt eggløsning, og da er det om å gjøre å bli gravid. Forøvrig så er du jo bare 22 år og har tiden foran deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86255-mensen-i-oppr%C3%B8r/#findComment-470796
Del på andre sider

Det er individuelle forskjeller i menssyklus. Noen har oftere enn 28 dager mellomrom, noen har sjeldnere. Jeg har 10 uker mellom hver mens, men fikk vite av legen at det ikke var noe å bekymre seg for. Det er selvsagt noe jeg må ta i betraktning om jeg skulle ønske å bli gravid, men det er ikke "farlig".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86255-mensen-i-oppr%C3%B8r/#findComment-470805
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du bør få en litt grundigere utredning. Hvordan var menstruasjonen din før du begynte på p-piller da? Man ser helst at mensen har vært regelmessig i et par år før man starter på p-piller.

Du skriver ikke noe om hvor du bor, men om du bor såpass sentralt at det finnes private legeklinikker, så ville jeg valgt det var jeg deg. Ring og bestill time hos en gynekolog der, så kommer du til spesialist med det samme.

En annen sak er alderen din. Du er ikke så gammel, så du har masse tid foran deg. Men jeg vil gjerne nevne at min egen menstruasjon ikke var pålitelig og regelmessig før jeg var bortimot 25 år selv...Så det er fremdeles håp for deg også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86255-mensen-i-oppr%C3%B8r/#findComment-470809
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Først bør du finne ut ca. når i syklusen din eggløsningen er. Prøven bør taes ca. 20. dag i syklus.( start og tell1. mensdag) Ofte kommer eggløsning 14 dager før neste mens. Unormalt mange cyster på eggstokkene kan gi vansker med å bli gravid. Dette må du få undersøkt med ultralyd hos gynekolog. Selfølgelig må man også sjekke at spermiene til partneren din fungerer. Siden dere har prøvd i over 1 år, er det på tide med utredning hos gynekolog. Aktuell behandling dersom cystene er årsak, er at noen av disse fjærnes. Det skjer vanligvis på sykehus, der de titter inn i magen med et skop, og kan sprekke cystene med f.eks. laser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86255-mensen-i-oppr%C3%B8r/#findComment-470834
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...