Gå til innhold

Tunnelskrekk (fobi)


bossanova1365380385

Anbefalte innlegg

bossanova1365380385

Jeg har en datter som har fått skrekk for å kjøre gjennom tunneler. Dette skjedde etter at vi kjørte gjennom flere tunneler (bl.a. en undersjøisk) på en tur til Honningsvåg i Finnmark.

Hun sier at hun vil ikke kjøre gjennom tunneler, ja hun blir nærmest hysterisk dersom vi sier at vi må kjøre gjennom en tunnel.

Årsaken til at jeg skriver til deg er at Statens Vegvesen har bygd en tunnel mellom vårs by Hammerfest, og der hvor vi har vår hytte. Vi har ingen mulighet å kjøre utenom denne tunnelen når vi skal ta en helgetur på hytta.

Hva kan vi gjøre for at det skal bli enklere å kjøre gjennom tunnel med vår datter? Helst så vi at hun skulle bli helt kvitt den fobien, men jeg antar at det er lettere sagt enn gjort.

Er meget glad for et svar slik at vår helgetur, bl.a. med scooterkjøring og skiturer ikke skal bli et mareritt over nyttår.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fobier behandles enklest med gradvis eksponering. Dvs. kjøre først gjennom korte tunneller og etterhvert øke lengden.

Ser klart at det ikke er så lett å finne slike treningsomgivelser.

Dere må snakke med henne for å prøve å finne ut hva hun egentlig frykter ved å kjøre i tunneller.

Det vil dessuten ha mye å si at dere ikke viser noen tegn til engstelse eller på en negativ måte omtaler det å kjøre i en tunnel.

Du skriver ikke hvor gammel hun er. Om hun er svært ung, vil det kanskje hjelpe at en av dere voksne sitter i baksetet med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...