Gjest DaMan Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Jeg er en gutt på 20år som har store problemer med fordøyelses-systemet. Magen/tarmene er så overfølsomme for følelser og stress. Det skal ingenting til før jeg får utrolig mye luft i magen og diaré. F.eks. hvis jeg gruer meg til noe, så får jeg vondt i magen på under 10min. Det samme skjer hvis jeg gleder meg til noe. Jeg føler liksom at magen/tarmene mine ikke klarer å slappe av. En dag fikk jeg nok av dette, og bestemte meg for å ta et legebesøk. Legen fortalte meg at jeg lider av stress-mage (eller irritabel tarm, som jeg tror er det samme). Så jeg tok noen avføringsprøver og en blodprøve, og alt viste seg til å være helt normalt. Jeg fikk ingenting for magen/tarmene min. Jeg lider ennå av det samme problemet. Jeg har surfet på internett og funnet ut at jeg har alle de symptomene til irritabel-tarm, så det er ingen tvil! Men hva skal jeg gjøre ? Jeg kan ikke akseptere å ha vondt i magen hver dag! Finnes det ingen legemiddel som kan hjelpe meg ? Hørte at det skulle komme et helt nytt legemiddel som skulle hjelpe folk med dette problemet, vet du noe om dette ? navnet på legemiddelet ? Jeg er helt DESPERAT! Jeg orker ikke leve med slike smerter... kolikk-smerter er noe av det verste som finnes.. AU! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8636-irritabel-tarmstress-mage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Til DaMan. jeg vil starte med å spørre deg når problemet startet; samtidig med noen andre endringer i livsstil?? hva kan bedre; ferier? regelmessig kosthold/søvn? Hjelper det å spise frokost å slappe av etterpå? De fleste med irritabel tarm hjelpes av stress-reduksjon, noen må ha hjelp av psykolog e.l. Fibertilskudd og Biola-melk får tarmene til å jobbe jevntere. Kanskje har du noe å hente ved kost-omlegginger eller diett-forsøk; trapp ned søte melkeprodukter i første omgang. Middelet som du nevner har, såvidt jeg vet, ikke kommet i handel enda. Dersom du ringer et apotek, kan du kanskje få vite mer.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8636-irritabel-tarmstress-mage/#findComment-40930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.