ArabianStar Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg lurer litt, for jeg har ikke vært på denne måten før.. I fjord vinter var jeg forkjøla hele vinteren. Ikke så det plaga meg, men sånn at jeg merka det... Jeg dro til legen på våren, og de tok allergitest(driver med hest, og de misstenkte at jeg var allergisk). Men testen viste ingenting, og jeg fikk bare beskjed om at jeg fikk komme tilbake hvis formen ble dårlig igjen.. Så jeg gjorde det da. Var veldig plaga med at jeg var skikkelig tett og det var tungt å puste, og jeg hadde tørrhoste. Særlig når det var kaldt(vi har ofte oppi 40 minus, og de periodene er langt fra enkle!) kom astmaen fram.. Vel, legen lytta to sekunder på pusten og kom fram til at jeg var helt frisk.. Jeg protesterte og sa "Jammen er det meningen at jeg skal ligge totalt utslått når det er over 15 minus ute???". "Nei, men nå er det nå heldigvis bare 3 kuldegrader, så det går fint!" fikk jeg tilbake da. Så jeg trampa ut av kontoret og i resepsjonen og betalte for timen, fly forbanna. Så gikk ukene da. Jeg lå hele natten og hosta, harka og vridde meg av smerte. Jeg var tungpusta og skikkelig syk. Men i og med at legen erklærte meg frisk, så kunne jo ikke jeg gjøre noe... Min venninne lånte meg en Bricanyl, for jeg var så dårlig at jeg holdt på å kveles opptil flere netter på rad. Den hjalp, men jeg torte ikke bruke den så mye... Jeg var hos legen igjen, og hun merka at det var ett eller annet med lungekapasiteten. MEN, hun skyldte på dårlig kondis så hun gidda ikke gjøre noe... Dette VET jeg er tull, for jeg har gård og er aktiv hele tida. Det sa jeg til henne, men fikk bare beskjed om at hun kunne ikke henvis meg til sånn lungespesialist fordi jeg var for frisk...??? Så her sitter jeg da... Har nylig hatt en tørning med bronkitt og er enda litt dårlig. Pusten er elendig og jeg er i dårlig form konstant... Er dette astmasymptomer?? Pappa har vært plaga med astma bestandig(lenge ihvertfall), det samme har bestemor på morsiden. Så ingen av dem er overraska om det er det jeg også har fått. Særlig siden to av mine småsøsken har astma. Så hva skal jeg gjøre da??? Er det mulig at jeg skal måtte leve 60 år til halvveis uten pust??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Souer Simone Skrevet 22. desember 2002 Del Skrevet 22. desember 2002 Har fastlegen din tatt spirometri? Det skulle hun/han kunne gjøre, og det ville si noe om lungekapasiteten din. Røyker du? Hvor gammal er du? Hoster du opp slim? Hvordan har du det ellers? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/#findComment-473884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 23. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2002 Har fastlegen din tatt spirometri? Det skulle hun/han kunne gjøre, og det ville si noe om lungekapasiteten din. Røyker du? Hvor gammal er du? Hoster du opp slim? Hvordan har du det ellers? Spirometri? Nei det tror jeg ikke. Det er jo akkurat problemet, de vil ikke... For de skylder på at jeg bare har dårlig kondis, og blir syk fordi det er kaldt... Nesten hver vinter har jeg denne hylinga i brystet når jeg puster konstant. Og det kommer etter bare bittesmå anstrengelser.. Nei, jeg røyker ikke.. Er 20 år gammel.. Nei, slim har jeg ikke hosta noen gang(som jeg kan huske i farta). Muligens et par ganger da jeg var liten, men det er minst ti år siden.. Er veldig mye syk, forkjøla stort sett hele vinteren. Er mye tungpusta og blir fort sliten(trøtt og uopplagt) og legger meg tidlig. Har hendt at jeg har våkna om natta fordi jeg er helt knusktørr i munnen(pga at jeg er tett i nesa). Det skjer ikke så ofte, men ofte nok. Jobba i et fjøs i sommer, men der måtte jeg slutte etter en uke fordi jeg ble så syk at jeg holdt på å kveles av tørrhoste(er litt plaga med tørrhoste også).. Vel, håper jeg har fått med alt... Tusen takk for svar så langt!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/#findComment-474332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Souer Simone Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 Spirometri? Nei det tror jeg ikke. Det er jo akkurat problemet, de vil ikke... For de skylder på at jeg bare har dårlig kondis, og blir syk fordi det er kaldt... Nesten hver vinter har jeg denne hylinga i brystet når jeg puster konstant. Og det kommer etter bare bittesmå anstrengelser.. Nei, jeg røyker ikke.. Er 20 år gammel.. Nei, slim har jeg ikke hosta noen gang(som jeg kan huske i farta). Muligens et par ganger da jeg var liten, men det er minst ti år siden.. Er veldig mye syk, forkjøla stort sett hele vinteren. Er mye tungpusta og blir fort sliten(trøtt og uopplagt) og legger meg tidlig. Har hendt at jeg har våkna om natta fordi jeg er helt knusktørr i munnen(pga at jeg er tett i nesa). Det skjer ikke så ofte, men ofte nok. Jobba i et fjøs i sommer, men der måtte jeg slutte etter en uke fordi jeg ble så syk at jeg holdt på å kveles av tørrhoste(er litt plaga med tørrhoste også).. Vel, håper jeg har fått med alt... Tusen takk for svar så langt!! Tungt å puste ut eller inn? Piper det på inn- eller utpust? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/#findComment-474425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 25. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2002 Tungt å puste ut eller inn? Piper det på inn- eller utpust? Vanligvis inn, pleier ikke å være så ille ut.. Vanligvis er pipinga bare når jeg puster inn, men det hender(i ekstreme tilfeller) at det hyler når jeg puster ut også.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/#findComment-474661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Soeur Simone Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Vanligvis inn, pleier ikke å være så ille ut.. Vanligvis er pipinga bare når jeg puster inn, men det hender(i ekstreme tilfeller) at det hyler når jeg puster ut også.. Ved astma er det vanlig at det er når en puster ut det er tungt og at det piper... Jeg veit ikke hva som skaper tungt innpust.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/#findComment-477881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Ved astma er det vanlig at det er når en puster ut det er tungt og at det piper... Jeg veit ikke hva som skaper tungt innpust.. Hmm... Kan kanskje være flere ting da... Faren min er veldig plaga med astma, men han er tungpusta uansett, både ut og inn... Vel, tusen takk for svarene dine da! Får vel prøve å gå til legen igjen da, og håpe på mer hjelp nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/86384-har-jeg-astma/#findComment-479083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.