Gå til innhold

Betaling av timer


leenie

Anbefalte innlegg

Når jeg har en samataletime på mandag, men blir syk i helgen sånn at jeg ikke kan gå, og ringer på mandags morning og gir beskjed, er det ikke da litt urettferdig at jeg må betale timen? Jeg har jo ikke mulighet til å ringe dagen før, så lenge timen er på en mandag, og jeg blir syk på lørdags kveld! Og foressten så har jeg jo frikort, men det gjelds ikke når jeg avbestiller samme dagen som jeg skulle hatt timen. Visstnok. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er forskjellig fra behandler til behandler.Jeg var hos en psykolog(med trygdekontorstøtte), han tok ikke betalt hvis jeg ble syk i helgen og hadde time mandag, men time mandag var sjeldent, hadde de fleste timer tirsdager til samme klokkeslett.

Jeg fikk forresten mobilnummeret til fyren også, slik at jeg kunne ringe hvis jeg lurte på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli artig å se svara! Lurer på det samme.

Min forrige psykiater ville ha betalt av meg en gang jeg glemte timen. Jeg nektet. Grunnen til det var at en måned før hadde han dobbeltbooket meg og en fyr fra en annen by. Jeg 'gav' derfor timen til denne andre, og lusket slukøret ut fra venteværelset. Det var ikke snakk om at JEG skulle ha noen kompensasjon for dette. Men HAN skulle ha det når jeg glemte timen. Forøvrig den eneste gangen på to år. Men han gav seg fort når jeg minnet på han forglemmelse. Hadde jeg ikke gjort det derimot... Urettferdig. Det går en vei tydeligvis.

Psykologen jeg har nå, har gitt beskjed om at jeg må avbestille timen EN UKE i forveien for ikkå å måtte betale. Har fast time hver uke. DET syntes jeg også var litt strengt. Men vanskelig å klage på den du er avhengig av, ikke sant!

Venter spent på svar sammen med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli artig å se svara! Lurer på det samme.

Min forrige psykiater ville ha betalt av meg en gang jeg glemte timen. Jeg nektet. Grunnen til det var at en måned før hadde han dobbeltbooket meg og en fyr fra en annen by. Jeg 'gav' derfor timen til denne andre, og lusket slukøret ut fra venteværelset. Det var ikke snakk om at JEG skulle ha noen kompensasjon for dette. Men HAN skulle ha det når jeg glemte timen. Forøvrig den eneste gangen på to år. Men han gav seg fort når jeg minnet på han forglemmelse. Hadde jeg ikke gjort det derimot... Urettferdig. Det går en vei tydeligvis.

Psykologen jeg har nå, har gitt beskjed om at jeg må avbestille timen EN UKE i forveien for ikkå å måtte betale. Har fast time hver uke. DET syntes jeg også var litt strengt. Men vanskelig å klage på den du er avhengig av, ikke sant!

Venter spent på svar sammen med deg!

Særlig i og med at jeg har frikort synes jeg det blir litt teit. Har man betalt det som er egenandel, så har man betalt... Og jeg kan jo ikke noe for at jeg ble syk. Han vet at timene er veldig viktige for meg, så det er ikke sånn at jeg dropper dem i tide og utide da.

Og nå, rett før jul, så spiller de 200 kronene faktisk en stor rolle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forskjellig fra behandler til behandler.Jeg var hos en psykolog(med trygdekontorstøtte), han tok ikke betalt hvis jeg ble syk i helgen og hadde time mandag, men time mandag var sjeldent, hadde de fleste timer tirsdager til samme klokkeslett.

Jeg fikk forresten mobilnummeret til fyren også, slik at jeg kunne ringe hvis jeg lurte på noe.

jeg har aldri blitt krevd penger for timer jeg ikke har møtt opp... hehe.. de regner vel med at jeg er såpass glemsk og ustabil at det er ikke stort de kan gjøre.. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanlig at en må betale for timer en ikke avbastiller i tide, vanligvis senest dagen før.

Dette gjelder også om en har frikort. Dette fordi Trygekontoret kun gir refusjon til behandler for utført behandling, og ikke for pasienter som ikke har møtt.

Ved vår avdelig aksepterer vi avbestillinger i løpet av den første halvtimen (før 08.30) på mandager. Dette fordi det er umulig å få gitt oss beskjed på lørdager og søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Særlig i og med at jeg har frikort synes jeg det blir litt teit. Har man betalt det som er egenandel, så har man betalt... Og jeg kan jo ikke noe for at jeg ble syk. Han vet at timene er veldig viktige for meg, så det er ikke sånn at jeg dropper dem i tide og utide da.

Og nå, rett før jul, så spiller de 200 kronene faktisk en stor rolle....

Det at du må betale selv om du har frikort er jo fordi denne betalingen er en kompensasjon for at han IKKE får andelen fra trygdekontoret siden du ikke er der. De rapporterer inn (går jeg ut fra) det antall pasienter de har hatt og så får de pr pasient. Har ikke du vært der, får han ikke noe, derfor betaler du av egen pung.

Mistenksom som jeg er så hadde det derimot ikke forundra meg om de 'glemte' å 'avmelde' pasienten hos trygdekontoret og beholdt både andelen og det pasienten betaler.

Blir det samme som når de sier at hvis du venter mer enn en time på et legekontor, så kan du nekte å betale for konsultasjonen. Men har du frikort, så får de jo det de skal ha åkke som. Du skal allikevel ikke betale noe. Skal DU liksom melde fra til trygdekontoret om lang ventetid da liksom?

Tanken bak hele greia er vel at hvis DU glemmer noe, så skal ikke trygdevesenet (dvs alle oss andre) betale for det.

Men for smidighetens skyld, ved langvarig terapi, hvis forglemmelsen er et engangstilfelle, så mener jeg at en kan la det rusle og gå som det pleier. Som du sier, før jul er det vel lettere for 'fellesskapet Norge' å unnvære et par hudnrelapper enn det er for en trygdet for eksempel.

De har jo råd til å sende titalls millioner til Afghanistan. Så den form for 'trygdemisbruk' ville jeg ikke løfta på brynet av engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig i og med at jeg har frikort synes jeg det blir litt teit. Har man betalt det som er egenandel, så har man betalt... Og jeg kan jo ikke noe for at jeg ble syk. Han vet at timene er veldig viktige for meg, så det er ikke sånn at jeg dropper dem i tide og utide da.

Og nå, rett før jul, så spiller de 200 kronene faktisk en stor rolle....

Merkelig forskjell hos de forskjellige.

Jeg møtte ikke til time her i høst ( hadde frikort)Men måtte bare ut med 100;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...