Gå til innhold

Mor er paranoid schizofren


Datter av Schizofren mor

Anbefalte innlegg

Datter av Schizofren mor

Trenger litt hjelp rundt det med å være pårørende til en mentalt syk person. Min mor er paranoid schizofren og har vært det i mange år (har hatt diagnosen i 13-14 år), og nå begynner hun å bevege seg inn i en ny psykose. Hun drømmer veldig mye og tar drømmene for å være sannhet, og lever sin virkelighet etter det. Jeg var så liten da hun fikk diagnosen, og har derfor ikke vært klar over den før for noen dager siden (jeg er nå 26 år gammel). Det har vært rimelig sjokk, men skjønner ting mye bedre nå. Nå har jeg undersøkt en del på nett om sykdommen og slikt, men det jeg finner lite om er hvilke rettigheter man har? Hun fikk grei oppfølging de første årene, men de siste 5-10 årene har alt sviktet rundt henne. Hun har ingen tiltak fra offentlig sektor, hun går kun til primærlege og får nye piller. Tenkte jeg skal be om å få satt igang en behandlingsplan, men er det noe annet jeg bør vite også? Hun har i det store og hele veldig liten sosialisering, der kan jo jeg selvfølgelig hjelpe til, og styrer hverdagen med tvangshandlinger. Tevannet må settes på 14:50,18:50 og 20:50, ikke fem minutter før eller etter. Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mia-veronica

Du kan ta kontakt med fastlegen hennes og be om at hun får en henvisning til spesialist (feks. ved Dps).

Når dere er kommet så langt, så blir det vurdert hvilke ordninger som vil være hensiktsmessige ift. henne.

Det å ha en forelder som til tider er svært syk (psykotisk) setter sine spor. Sørg derfor for at du setter grenser for deg selv, for hvor mye du skal innvolvere deg i hennes sykdom. Sørg for at hun får være innlagt til psykosen demper seg igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Dette å være barn av psykisk syke er ikke lett, det er som mia-veronica sier: man må sette grenser for seg selv.

Men det er ikke lett, jeg vet det, min mor er manisk depressiv og relativt tung til tider, hun er gift men desverre er mannen hennes et rasshøl, for å si det rett ut.

Vel det jeg vil råde deg til er å ta kontakt med enten fastlegen hennes eller psykiatrien og høre om muligheter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter av Schizofren mor

Du kan ta kontakt med fastlegen hennes og be om at hun får en henvisning til spesialist (feks. ved Dps).

Når dere er kommet så langt, så blir det vurdert hvilke ordninger som vil være hensiktsmessige ift. henne.

Det å ha en forelder som til tider er svært syk (psykotisk) setter sine spor. Sørg derfor for at du setter grenser for deg selv, for hvor mye du skal innvolvere deg i hennes sykdom. Sørg for at hun får være innlagt til psykosen demper seg igjen.

Lykke til!

Hei

Takk for svar. Jeg har en time med fastlegen hennes nå snart og kommer nok til å be om å sende henne videre til psykiater. Det er jo håpløst å ha slike problemer og være henvist til primærlege, det hører jo ikke hjemme noe sted synes jeg. Men uansett må jo noe gjøres ganske snart med doseringen hennes, for det hun oppfatter som virkelighet er ganske søkt..skremmende.

Angående grenser så er nok ikke det noe problem, vi bor et lite stykke unna hverandre, så kontakten har vært alt for liten til nå. Men nå som jeg skjønner mer blir det nok bedre, nå kan jeg ta hensyn til hennes behov på en helt annen måte enn hva jeg har gjort til nå, har som sagt ikke vært klar over diagnosen. Jeg har kun trodd at hun er litt eksentrisk, ikke skikkelig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...