Gå til innhold

NHD - svar, vær så snill


Gjest ingenro

Anbefalte innlegg

I Dagbladets "Magasinet" lørdag sa Fredrik Ulrik Malt fra UiOfølgende om single, unge og karrierebevisste mennesker

"De har høye ytelseskrav til seg selv. De bruker mye krefter på å posisjonere seg i forhold til andre, bygge sitt eget image. Selvfølelsen er knyttet opp til annerkjennelse fra andre. Dette fører til at de ekstremt sårbare for kritikk. Noe de takler dårlig. Vi merker en økende forekomst av sosial angst og lettere depresjoner i denne aldersgruppa. Det er et misforhold mellom kravene de har til seg selv om det de faktisk får til... Mestringsevnen deres er ikke optimal, og når den faller, faller også toleransen for stress og belastninger. Dette blir en ond sirkel som igjen fører til angst depresjoner og fallende selvfølelse. De skjønner ikke at det beste selvfølelsen er noen som er glad i deg over tid..."

Dette er skremmende likt mitt liv, bortsett fra at jeg forstår at jeg trenger noen. Får det bare ikke til.

Men det står ikke noe om hva man kan gjøre hvis man har det slik. Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kognitiv psykoterapi vil være det riktige i denne situasjonen.

I tillegg bør en kanskje snakke litt alvorlig med seg selv og avklare hva som skal være virkelige verdier i ens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...