Gå til innhold

selvskading

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har en venninne som skader seg selv. jeg er ikke helt sikker paa hva jeg kan gjoere med det. vi har pratet sammen om det, og hun sa at hun ikke proever aa ta selvmord eller noe saant, men "tester" seg selv. jeg vet at legen hennes har skrevet ut prozak til henne, men hun vil ikke ta det, for hun vil ikke "flates" ut foelelesmessig. moren hennes har faatt henne til aa love aa aldri kutte seg selv mer, men jeg tviler paa at hun kommer til aa holde det. vennen min er 19 aar, og humoeret hennes svinger ofte veldig raskt, hun takler for eksempel negative kommentarer (eller alt som kan tolkes som det) veldig daarlig, selvbildet hennes er utrolig lavt. hun vil ikke gaa til raadgivning. hva boer jeg gjoere for aa hjelpe henne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86559-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei tanketenker!

Dette hørtes ikke greit ut! Jeg synes du er tøff som er der for venninnen din ved å snakke med henne, prøve å forstå. Ofte er det ikke å si de rette tingene som er viktig, men rett og slett bare det å kunne lytte.

Selvskading er ofte noe man gjør for å erstatte psykisk smerte med fysisk, som blir lettere å forholde seg til. Det å føle fysisk smerte vil ta bort konsentrasjonen fra den psykiske smerten.

Du kan ikke ta ansvar for om venninnen din tar medisinen sin eller ei, men ved å snakke med henne kan du kanskje få henne til å forstå viktigheten av å motta hjelp. Ønsker hun egentlig å ha det som hun har det, sånn helt innerst inne? Det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86559-selvskading/#findComment-472390
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...