Gå til innhold

Manglende følelser


Azoth1365380439

Anbefalte innlegg

Azoth1365380439

Jeg er en ung mann på 25 år som har et problem. Tror jeg har hatt dette problemet i alle år, men har tenkt mye på det de siste 5 - 6 årene. Jeg mener at jeg har alt for få følelser. Både positive og negative.

Som barn likte jeg ofte å være alene. Jeg hadde noen venner som jeg brukte å leke sammen med, men som oftes trivdes jeg bra alene.

Men det er først når jeg har vokst opp at jeg har begynt å tenke mye på det. Hvis vi ser bort fra et par utbrudd i barndommen, så har jeg ALDRI blitt sinna. Det er så mange ganger at jeg har hatt lyst til å bli sinna, bare for å fortelle til en person at det han gjør er galt. Men jeg har aldri blitt det. Et par ganger har jeg latt som jeg har vært sinna, bare for å vise at jeg mener alvor. Men sinne har aldri vært der. Det som skjer hvis noen gjør noe mot meg, der jeg burde bli sinna, da har jeg bare blitt såret. Da den ene av mine to samboere gjennom livet var utro mot meg etter tre år, da viste jeg ingen følelser. Ble litt såret, men ble aldri sint.

I begge forholdene jeg har vært i (begge varte i tre år) har mine følelser for dem blitt ganske kalde etter veldig få måneder, men jeg har ikke vist det til dem. Har holdt det inne i meg. Jeg vet at jeg brydde meg kjempe mye om begge, men i hverdagen var det anderledes. Det er ikke slik at jeg går rundt hver dag og er sur. For slik er det ikke. Men humøret svinger alt for lite. Er nesten aldri kjempe glad eller kjempe trist, og jeg er aldri sint. Begge forholdene sluttet på grunn av at jeg viste for lite følelser. Det er bare når forholdene har blitt slutt at jeg har vist følelser, og da meget deppresive følelser. Sist varte de deppresive følelsene i tre- fire måneder. Mye av grunnen for at det tok så lang tid er nok at vi fortsatt var venner. Hadde samme venneflokk. Nå er det en måned siden det siste forholdet ble slutt. Jeg er depprimert, men heldigvis ikke så depprimert som sist. Har nok noe med at vi ikke treffer hverandre, vi bare prates av og til over telefon.

Sexlivet i begge forholdene var ikke slik de burde. Og det har ikke noe med min fysiske prestasjon å gjøre, for jeg vet at jeg ga det de ville ha. Men problemet var når jeg fikk orgasme. Nesten hver eneste gang ble jeg følelses kald. Jeg begynner å tenke negative tanker om meg selv og kjæresten. Det eneste sexlivet jeg liker, er når jeg bestemmer meg på forhånd at det er bare henne som skal tilfredsstilles. Det det endte opp med var at 6 av 7 ganger var det bare henne som fikk orgasme. At jeg får negative tanker gjelder også når jeg gjør det med meg selv. Bruker også da å få negative tanker. Dette er veldig slitsomt da jeg har en sterk seksualdrift.

Jeg hadde en veldig nær venn som tok livet av seg for ca 5 år siden. Jeg var på juleferie hjemme, og skulle dra derfra neste dag til min kjæreste. Gledet meg faktisk. For savn etter kjæresten er faktisk noe jeg har når jeg er borte, men når jeg treffer kjæresten blir jeg ganske fort litt kald igjen. Det var da jeg fikk vite at vennen min hadde skutt seg og var død. Jeg reagerte litt med det samme, men etter bare ett minutt begynte jeg å tenke at: Nei, nå kan jeg nesten ikke dra oppover til kjæresten min. Samme dag som dette skjedde dro jeg på kino sammen med en annen venn som ikke kjente han som skøt seg. Jeg klarte fint å følge med på filmen. Syntes den var bra. Jeg ble litt trist under begravelsen, men jeg holdt inne følelsene med å telle juletrelys i julegrana i kirka.

Noe annet jeg har lagt merke til, det er at jeg lett blir trist når jeg ser på en trist film helt alene. Tar fort til tårene, men i det virkelige liv skjer det skjeldent.

Til daglig er jeg ikke noe spesielt deprimert eller lykkelig. Det er svært sjeldent at jeg ler sammen med andre. Jeg misunner de som smiler og ler. Jeg tar nesten aldri kontakt med nye mennesker. Sliter der da jeg er elendig til å prate med folk. Har liksom ikke noe å si.

Kan vel si at jeg føler meg litt tom innvendig hele tiden, og det er ikke noen god følelse.

Fra yttersiden tror jeg at folk oppfatter meg som en veldig snill, kjekk og moteriktig mann, men som prater alt for lite. Er opptatt med hvordan jeg ser ut, men skulle ønske det var en måte man kunne forandre sine følelser.

Er det noe som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det hjelper noe særlig, men jeg kjenner meg igjen. Dette kan være et spor å undersøke nærmere:

Schizoid personlighetsforstyrrelse :

En schizoid unngår ofte sosiale sammenhenger og har kun et begrenset følelsesregister å spille på. Personen ønsker ikke eller har ingen glede av nære forhold, selv det å være del av en familie. Han velger gjerne aktiviteter som ikke inkluderer andre, og deltar i liten grad i aktiviteter sammen med andre. Han er også lite påvirkelig av ros eller kritikk fra andre og har lav intensitet på sine følelser, han har lite interesse av seksuelle opplevelser med andre personer og har få nære venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azoth1365380439

Jeg vet ikke om det hjelper noe særlig, men jeg kjenner meg igjen. Dette kan være et spor å undersøke nærmere:

Schizoid personlighetsforstyrrelse :

En schizoid unngår ofte sosiale sammenhenger og har kun et begrenset følelsesregister å spille på. Personen ønsker ikke eller har ingen glede av nære forhold, selv det å være del av en familie. Han velger gjerne aktiviteter som ikke inkluderer andre, og deltar i liten grad i aktiviteter sammen med andre. Han er også lite påvirkelig av ros eller kritikk fra andre og har lav intensitet på sine følelser, han har lite interesse av seksuelle opplevelser med andre personer og har få nære venner.

Jeg må innrømme at jeg ikke føler meg så veldig nær familien min. Det jeg ønsker meg over alt på jord en kjæreste å være glad i. Jeg er faktisk veldig mottakelig for ros og kritikk. Blir fort lei meg hvis jeg får kritikk, og jeg får en god følelse når jeg får ros. Så det er jo bra. Jeg vil ikke si at jeg har lite interesse av seksuelle opplevelser. Har faktisk ganske stor lyst. Selv om selve orgasmen ikke bestandig er like bra. Den er liksom bare OK. Og så blir jeg innesluttet etterpå. Takk for at du svarte forresten. Mottar med glede flere svar fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...