Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den siste uken har jeg været plaget med bihulebetennelse og var i den forbinnelse veldig tett. For tre dager siden hadde jeg skikkelig øreverk om natten. da jeg våknet hadde jeg en skikkelig dott i øret. Legen sa at det var så mye voks som stengte og dette hadde skapt irritasjon. Jeg fikk spylt ørene dagen etter, men dotten er det fremdeles. Det er tre dager siden og det er ganske plagsomt. Har forresten prøvd å utligne ørene, men det går ikke.

Hvor lengfe kan en slik dott vare og er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt den?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86655-dott-i-%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sannsynligvis er årsaken til dott-følelsen vakum i indre øre, dvs trommehinnen står spent innover. Sålenge slimhinnene fra mellomøret og ned til halsen er litt hovne, vil problemet kunne vedvare; vanligvis 1-2 uker. Nesedråper ( ikke spray) som renner litt ned i halsen kan lindre plagen, samt høyt hodeleie om natten. Litt lenger ut i forløpet kan du prøve å utlikne igjen. Dersom plagene vedvarer i mer enn 3-4 uker, bør du få en sjekk hos fastlegen din igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86655-dott-i-%C3%B8re/#findComment-473108
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er ofte plaget med dotter i det ene øret. Det jeg gjør er å trekke skikkelig inn gjennom nesa, akkurat som om du har en stor bøs som du trekker inn istedenfor å blåse ut. Da får jeg enda mer dott i øret, men da er det mye lettere å få dotten bort igjen. Så holder jeg meg for nesa og blåser, på samme måte som om jeg skal snyte nesa. Det resulterer i at lufta forsøker å finne andre veier ut, via kanaler til øret. Inne i øret ditt er det som regel vakum når du har dotter. Dette vakumet opphører hvis du får til å blåse luft dit, og dotten forsvinner.

Det er ikke så lett å gjøre dette, men det går etter litt prøving. Jeg kan forresten blåse luft og også røyk ut gjennom øret :-) Riktignok er det såvidt man ser røyken, men likevel. Dessverre gjør det jævla vondt, så jeg har ikke gjort det på mange år. Men det var litt morsomt å imponere folk med det i min ungdom.

Blås pent så ikke hjernen popper ut.

Godt nytt år!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86655-dott-i-%C3%B8re/#findComment-480229
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...